Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis! Det är reglaget inne i kupén!

"Felet var oxiderade kontakter mellan tändspolen och grejen [Fördelaren] som dess sladdar går till som bestämmer vilken av tändstiften som skall få el..." Fint att det var så simpelt!

Mätstickan till styrservooljan sitter i locket!
Så du får ta i allt vad du kan - kanske ta en polygrip och dra loss det :wink:
Att du kallar verktyg "skit" låter lite märkligt. Dom kan vara din räddning i svåra situationer.
Nu vet vi inte i vilken kondition din bil egentligen är, men den verktygssats som en gång var levererad med bilen är nog ett minimum. Det vanliga på äldre bilar är att den är bortslarvad, men inte så märkvärdigt att återställa. Man kan ju börja med att fråga på bilskrotar. Annars kan man ta en tur till våra vanliga bilprylstormarknader, Clas Ohlson, Jula, Biltema, Mekonomen etc. etc. Där köper man en riktig tändstiftnyckel, ett antal fasta nycklar 8, 10, 12, och 13 mm. Lednycklar i dessa dimensioner är ofta dyrare, men inte helt fel att ha. Man kan också köpa en liten och en större skiftnyckel. Dom storleksorteras i en sifferserie som jag just nu inte har till hands, men det finns andra här på forumet som kan detta utantill. Hallå! Var är ni? :P
Sedan behöver du ett par skruvmejslar också. Små och mellanstora spårmejslar, en eller ett par kryssmejslar, och även ett par Torxmejslar. Torx är en 6-kantig invändigt variant på kryssmejslar och skruvar. Dom kommer mer och mer.
Och det viktigaste av allt, du har väl verktyg för att byta hjul, domkraft och fälgnyckel?

Vill man sedan vara en riktig garagemek, så har man hela serier med fasta nycklar och lednycklar. Även hylsnyckelsatser med spärrskaft m.m. och kanske någon elektrisk skruvdragare, samt en multimeter för att kolla elektroniken. Men allt detta är överkurs i det här läget. I ditt läge, du kallar dig nybörjare, bör du skaffa en verkstadshandbok, det finns enkla som Volvos egen, och riktiga verkstadshandböcker. Man kommer långt med båda beroende på vad man skall göra. Samt en verktygssats likvärdig den som hörde till bilen från början.
Jag kallar det mesta för "skit" :mrgreen: betyder inte att jag inte inser hur bra de kan vara...

De verktyg jag har just nu är
*Borrmaskinsats med metallborr, vanliga borrar etc,
med kryssmejsel,skruvmejseel och sådan 6-kantig dragning i 3 storlekar o olika längder+skruvmejsel som passar med samma skruvsats...
*finare skruvmejsel för riktigt små skruvar...
*Hyllsnycklar jämna storlekar 8-32
*fasta nycklar 8-16
*Fäljkors som jag dock råkade böja o förvrida lite när jag skulle byta däck (skruvarna satt så in i bomben)
*Nöddomkraft(så vågar inte krypa under bilen när enbart den håller den uppe)
*Varsin dunk olja, spolvätska, kylarvätska, bensin o en flarra 5-56(några fler vätskor jag borde skaffa?)
*Multiverktyg(typ fick-kniv med platt-tång)

Det jag tänkt skaffa rätt snart är
*skiftnyckel,
*tändstiftsnyckel
*polygrip

Det jag tänker skaffa när jag har lite mer cash(juni) är
*en mer ordentlig domkraft så man vågar sig in under bilen
*?momentnyckel?
*fälgnyckel
Det är bra att du har rätt ambitioner. Fortsätt så. Men en viktig varning. Du skall aldrig krypa under en bil som står på en domkraft! Oavsett om det är en billig enkel, eller dyr påkostad modell. Det har hänt ödesdigra olyckor med det. Skall man krypa under så hissar man först upp med domkraft, sedan ställer man in så kallade pallbockar under i rätt höjd och sänker försiktigt ner domkraften på pallbockarna. Först därefter får man krypa in. En annan metod är att skaffa en sorts små ramper att köra upp t.ex. framhjulen på. Det blir som en låg och "halv smörjbrygga", ungefär. Då står bilen högt, men säkert på sina egna hjul. Det fungerar dock sämre vid t.ex. bromsarbete då man måste ta av hjulet. Men då behöver man å andra sidan knappast komma in så långt under bilen. (Jag har bytt växellådor och stödlager till kardan med sådana ramper som enda uppallning. Det fungerar).
Ett tillägg: Du frågar om momentnyckel etc. Det är ett måste vid vissa jobb, men knappast på vanliga "underhållsjobb" som vi har berört här. Det är mera när man är inne i motorn och skruvar, vid renoveringar t.ex.
Det sägs också att aluminiumfälgar är känsliga när man drar åt. Men jag har aldrig sett någon däckverkstad använda momentnyckel. En annan sak som du nämner, tändstiftsnyckel. Det är lätt att förledas av hylsnyckelsatsernas tändstiftshylsor och dra dom med spärrskaftet. Men då är det så här att man skall aldrig "bergdra" ett tändstift. Det är väldigt lätt att göra det med ett spärrskaft, för man får rätt mycket kraft med det. En sådan här nyckel räcker gott:
Bild
Man drar med ett bestämt och fast grepp. Det räcker. Det finns tabellsiffror på hur mycket man skall dra, men jag har inte dom just här. Någon annan, igen!

Och när vi ändå är igång: En bilramp.
Bild

Och en pallbock:
Bild

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]