Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ahls
#47981
Wiren/reglaget rör sig som det ska och armen som ska påverka "kranen" rör sig mot ändläget då man stänger värmen på instrumentpanelen, men värmen är ändå på. 8)
Hur påverkar den termostatfunktion i form av ett gasfyllt kopparrör, som är inbyggd i "kranen", det hela?
Misstänker att hål/spricka i röret (= inget gastryck som ökar med värmen) kan ge felfunktion, men vet inte om det kan ge denna effekt.
:?: Felsökning / åtgärd?
av Perra N
#47983
Men rör sig kranen som den ska? För det händer ibland att wiren hamnar utanför sitt läget, och då kvittar det ju i vilket läge spaken står i.
av ahls
#48274
Wiren skjuts ut ur höljet, då man för värmereglaget åt vänster, och sista biten böjer den sig lite som om den har skjutit kranen mot ändläget. Svårt att se själva kranarmen och om den ev. hakar i eller går mot ett hinder utan att nå stängt läge.
Är kranen foolproof så att man kan förutsätta att den stänger vattenflödet då den går mot sitt ena ändläge. Stänger vid fullt utslag motsols?
av ernelli
#52283
Det är termostaten som beckat igen, tydligen vanligt fel på volvo. Upptäckte det på min bil förra somaren efter köp. Mekonomen har en utbytesventil som manövreras direkt av tempreglaget. Du tappar termostatfunktionen så det blir svårare att hålla jämn temperatur, men du slipper en onödigt varm bil på sommaren.
av Jimpiz
#52364
på bussarna vrider man på en värmekran. har inte bilar det med?
Användarvisningsbild
av NickeGubben
#52546
ahls skrev:Wiren/reglaget rör sig som det ska och armen som ska påverka "kranen" rör sig mot ändläget då man stänger värmen på instrumentpanelen, men värmen är ändå på. 8)
Hur påverkar den termostatfunktion i form av ett gasfyllt kopparrör, som är inbyggd i "kranen", det hela?
Misstänker att hål/spricka i röret (= inget gastryck som ökar med värmen) kan ge felfunktion, men vet inte om det kan ge denna effekt.
:?: Felsökning / åtgärd?
Sannolikt som du säger att kapilärdelen har kapsejsat då blir det detta resultat, men det brukar gå att stänga men regleringen blir bara full eller stängt.
Det andra felet är att den läker.
Försäkerhets skull stoppa in huvudet vid gaspedalen och kolla så att verkligen allt funkar så det inte bara är att höljet glider i nån av infästningarna eller att nåt kommit i kläm.
Lossa skruven för höljet PÅ KRANEN och kolla så att inte armen går att föra mer mot stängd.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]