Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo1975
Hej!

Jag har en volvo 240 från 1975, efter att ha moterat isär bromsoket (fram , vänster) har jag nu fått rätt svampig bromspedal, Nån som vet hur man går tillväga för att få bort all luft i systemet? jag har luftat via två nipplar vid ena brosmoket fram, det blev då bättre men fortf luft kvar. Måste man lufta alla nipplar? vid bakre bromsoken hittade jag inte ens nån nippel, Det enda jag hittade var nåt som såg ut som en nippel men den saknade så att säja mutter att sätta nyckeln på, nån som vet lite om detta?

//Volvo1975
av Addekarlsson
Bara lufta å det, så blir du av med luften till slut. :wink:
Angående det som liknar en nippel där bak, så är den nog avdragen av någon som försökt lossa den tidigare.
Antingen skaffar du dig en sk grispitt, och försöker skruva ur dom med våld, eller så byter du oken bak.
En grispitt påminner om en gängtapp, men är felgängad, och dras fast hårdare ju mer man drar. Och eftersom man ska skruva fast den motsols, så kan man med lite tur få lös den trasiga nippeln.
Tyvärr är det allt för vanligt att man drar av grispitten istället, och då står man där med samma bekymmer fortfarande.

Mvh/ Adde
av volvo1975
Hej!

Jo det är väl bara att fortsätta lufta,

Nej det som ser ut som en nippel på bakre bromsoken är inte en avdragen sådan, för ja vet hur dom ser ut då jag drog av en på främre bromsok. Den var jag tvungen att borra bort,

Den här nippeln eller vad det är som jag hitttade där bak ser ut som ett smalt rör som sticker ut enbit, på baksidan på oket det finns ett motsvarande litet rör på dom främre bromsoken med. ska kolla mer idag.

För visst måste det väl finnas luftningsnippel på bakre bromsoken med?

Volvo1975
av Addekarlsson
Helt övertygad om att det är en avdragen luftnippel ändå. :wink:
Sitter en sån på oken bak, två på oken fram. Har man abs sitter det bara en nippel i fram med dock
Har du bara luftat en nippel på varje ok fram, så är det luft kvar i oket troligen.

Kan du ta kort på det, så kan man lättare kolla att vi pratar om samma sak, vilket vi bör göra. Finns inte mycket som sticker ut på ett ok annat än luftnipplar.

Mvh/ Adde
av volvo1975
Hej!

Jobbade med bilen igår kväll kom då fram till att det var en nippel iallafall:) Den var dock inte avdragen, men så rostig att den gick av så fort jag satte rörtången på den, Jag har borrat bort alla nipplar utom två nu, när jag har bytt ut alla nipplar borde jag ju förhoppningsvis få bort all luft.

Problemet är att det inte alltid är lätt att borra bort dom så att det blir bra. Jag lär återkomma. Tack för råden!

Föresten en annan fråga jag kom på. På min bil verkar det sitta tre nipplar på de främre oken. Den tredje sitter vänd in mot mitten på bilen så att säja. Det blir således 8 nipplar totalt att öppna. Nån som vet om alla nipplar är lika viktiga att lufta?

Jag har oxå hört att det ska sitta nån nippel vid huvudbromscylindern stämmer det? måste man iså fall öppna den med? nån som vet?

Volvo1975
av Addekarlsson
Stämmer bra det, kan mycket väl sitta 3 nipplar på oken fram. Helt rätt, miss av mig (som vanligt). :wink:
Man "måste" lufta alla nipplar som finns i ett ok för bra resultat. Anledningen till att det sitter flera nipplar i ett ok är för att det går olika kanaler i oken. Och du har inte abs, utan flerkolvsok, då blir det genast fler nipplar oxå. :D

Sitter en nippel på huvudcylindern ja. Den brukar jag snabblufta direkt jag fyllt på bromsvätska, så jag inte riskerar att pressa ner luft i hela systemet. Men när det är gjort, kör jag enbart på okens nipplar.

Mvh/ Adde
av volvo1975
Hej!

Ok då ska jag lufta den med när jag kommer hem, och sen de andra nipplarna . Jo hela 4 kolvar sitter det där fram rätt många det. Är van med bara en kolv från mina andra bilar. Tack för råden!

Volvo1975

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]