Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lason
Hej!
Nu börjar 740:in ge upp efter lång och trogen tjänst. Berättigat då jag är 15:e ägaren och den just nu rullat över 50k mil. Har gått 10k skapligt problemfria mil hos mig för de 1500 den kostade. Med den erfarenheten blir det en gammvolvo igen ;)

Som eventuell ersättare har jag lyckats nosa upp en 245 classic -93 för 1000 kr.

Jag har inga bilder på denna datorn, men ska beskriva så gott det går, så får ni försöka avgöra om den är bra.

Bilar har rullat 40k mil och haft 4 ägare, varav 1:a va tjänstebilsförare. Servicebok och massa papper från bes. m.m finns.
Avställd sen 2006
B230FD-motor, startar lätt och går tyst.
M47 låda, känns tajt och fin.
Bensinvärmare
Krockkudde (ovanligt, vad jag förstår)
Upprostad baklucka, annars bara ett litet hål i förardörren.
nästan 100% rostfri i golv och trösklar, inga hål alls, bara ytligt (har bankat med hammare).
Ytrost på länkarmar fram och bak, men verkar hela när man bankar.
Kupéfläkten snurrar bara sakta på högsta fart, död på de andra. (vad kan vara fel?)
blinkers och torkare döda (troligen jordfel eller säkringar.)
Alla mätare funkar.
Kapade fjädrar.
Måste pumpa upp bromstryck (känns som huvudcylindern är kass).

Är den något att satsa på för det priset?
Det som behövs för besiktning är lite elfelsökning, nya ok och belägg och nya fjädrar och dämpare runt om, bör sluta på ca 5000-7000, beroende på vart man köper grejerna, vilket verkar, efter en koll på blocket, rätt billigt ändå.

Sista årsmodellen brukar ju även vara den bästa.

Sen är frågan, hur missnöjd kommer jag bli när jag är van vid 740?
Har 240 också rostfria bromsrör? (Hatar, hatar, hatar att byta bromsrör i onödan efter en Saab jag hade)
Har inte kört 240 så mycket får jag motvilligt erkänna, bättre eller sämre komfort och körmssigt än 740?

Svara gärna! Köper inte jag eller någon annan den blir det skroten.
av rd350
Du verkar ha koll på det så det är väl bara att handla. Kupefläkten är lite bök att byta första gången, kolla efter rost mellan baklucka ocg stötfångare (balk och golv), också lite jobb att åtgärda. Bensintank och tankarmatur brukar också rosta upp och är "omöjligt" att hitta begagnat så det är nytt som gäller. Att jämföra med 740 så är det väl lite av en smaksak, vissa tycker bättre om den ena eller andra. Det är inte "natt och dag" om man säger så! Lycka till!
Gångjärnen och kablarna som går genom dom till bakluckan är klassiska standardfel. Byter du kablar så byt gångjärnen samtidigt. Ett elände på senare årsmodeller utan kromlisten runt vindrutan är att gummilisten vibrerar i höga farter. 110 +. Den låter som en saxofon, och man kan inte göra något åt det mer än möjligen slå av på farten.
Min -92, som var en firma/leasingbil från början hade trög växellåda ibland. Det var svårt att lägga i ettan från stillastående. Eftersom det var firmabil, så var det många av jobbarkompisarna som hade samma problem. Bilarna var levererade samtidigt.

PS. Den bilen fungerar än i dag!
av Lason
Härligt! Då är det nästan så man skulle slanta upp då :) En liten arbetsinsats bara så har man bil i ett par år till :)
Kanske t.om kan göra några kronor på den om man håller efter den :)
Är ju sista årsmodellen, så kanske blir värdefull :roll:

Listen går nog att stå ut med, går säkert lösa också :)
tröga växlar verkar mer eller mindre vara standard på M47, men man får väll träna om man inte orkar växla :)

Hörde att sena 240 är galvade i underredet, rätt eller fel?
rd350 skrev:Ps! Bromsrören är fina kopparnickel som inte rostar! (dock kan de sitta som f-n och behöva bytas när man byter tex. bromsslangar)
Härligt! Det är det lilla extra som gör Volvo lite bättre ;)
Lason skrev "tröga växlar verkar mer eller mindre vara standard på M47, men man får väll träna om man inte orkar växla".

En metod som man lärde sig när det tog emot (det var inte varje gång) var att hålla nere kopplingen, lägga i trean och gå till tvåan och ettan utan att släppa upp kopplingen emellan. Det fungerade ofta bra. Och var användbart vid rödljus och liknande.
av Lason
Rådlös skrev:Lason skrev "tröga växlar verkar mer eller mindre vara standard på M47, men man får väll träna om man inte orkar växla".

En metod som man lärde sig när det tog emot (det var inte varje gång) var att hålla nere kopplingen, lägga i trean och gå till tvåan och ettan utan att släppa upp kopplingen emellan. Det fungerade ofta bra. Och var användbart vid rödljus och liknande.
Haha, ja den tekniken är allmänt intränad hos mig ;) Min 740:s växellåda är allt annat än nådig att växla ibland :)
av rd350
Frisk koppling, bra olja i lådan, rätt justerad backspärr och friska bussningar i spakstället så är det sällan några problem med växlingarna! :wink: Såg att bilen i fråga hade bensinvärmare, brukar säga att det är Volvo flygmotors gåva till mänskligheten! Finns inget bättre att ha i bilen vintertid.
av Lason
rd350 skrev:Frisk koppling, bra olja i lådan, rätt justerad backspärr och friska bussningar i spakstället så är det sällan några problem med växlingarna! :wink: Såg att bilen i fråga hade bensinvärmare, brukar säga att det är Volvo flygmotors gåva till mänskligheten! Finns inget bättre att ha i bilen vintertid.
Ofasen, brukar dom fungera då? Har bara efteranhet av värmare i moderna bilar, och dom brukar bara hålla bilens garanti ut...

Så i era ögon verkar den vettig? Är ju inga varken svåra elelr dyra fel på den egentligen, skulle vara bakluckan då som är svår att hitta en fin, annars är det ju inget direkt.

740:in jag har köpte jag utan bromsar och har renoverat hela bromssystemet...
Den börjar nu bli glapp i styrväxeln och rost i trösklar och golv, så det är därför jag kollar mig om efter en annan bil, orkar inte ligga och byta styrväxel och svetsa golv ;) Sen har jag något svåfunnet fel i motorelektroniken också. Den har varit trogen mig i 2,5 år och 10k mil till nästan inga pengar alls, så varför klaga?
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]