Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritzan
Hej , skulle behöva lite hjälp då jag har slut på idéer om vad som kan vara fel på min bil...
Jag har haft bilen stående nu i 5 månader över vintern och den har gått att starta en gång efter detta. sedan har vi kopplat startkablar gång på gång. detta fick heller inte igång bilen, men efter verkstadsbesök startade den iaf. dock är tomgången alldeles för hög. det hade av någon anledning blivit kortslutning i en kontakt, som har med spjällen att göra. denna spryade mekanikern och tomgången gick ner. han bytte även kamremen eftersom bilen fungerade korekt nu. samma dag tog vi en tur med bilen, vi kom ca 2 mil, sen dog den! helt död! Innan den dog lyste SRS lampan vilket är krockkudden, även lyste batterilampan tydligare och tydligare. vi kopplade till startkablar ännu en gång och bilen gick igång direkt utan problem dock kom vi inte så långt, när vi sedan skulle svänga av in på en annan väg gick bilen ner i för låga varv och dog ännu en gång, och bogserades hem.
Vad vi har förstått så laddar inte generatorn batteriet utan det drar ut sig själv.

Åtgärder vi kollat eller fixat:

Bytt batteri
Bytt generator
Bytt tändmodul och tändspole.
Bytt databox
kollat tänstiften, rengjort dem.
Bytt kamrem

Generatorn laddar alldeles för mycket den uppe på hela 17. vad skulle felet kunna vara på bilen om det inte är generatorn i sig själv?
El-fel, något fel på sladdar och dylikt?
Kan den här sladden med kortslutning som han sprayade ställa till en masssa problem?

Hoppas någon kan hjälpa mig, inte kul att behöva skrota bilen när man lagt ner så mycket pengar på den, den senaste tiden :/
tacksam för alla svar, frågor och funderingar.
MVH Fritzan :)
av Fritzan
Hej!
Nu vet jag vad det riktiga felet var vilket gjorde att batteriet laddade.
det var säkringen som sitter mitt emellan generatorn och batteriet som hade gått!
det är fixat. nu ska jag som du sa rengöra alla sladdar :) eftersom det runnit olja vid motorn :/....

Dock har ett annat problem uppstått-... på instrumentpanelen lyser batterilampan när man gasar och slocknar då man släpper gaser och låter den gå på tomgången.. kan det vara OXID som gör detta också?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att kontrollera att remmen till generatorn är korrekt spänd, prova med tummen att du med moderat tryck kan pressa ner den c:a 6-8 mm. Kolla även hur det är ställt med remmen, det kanske har kommit olja på den.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
Ibland när kolena börjar bli dåliga så kan det bli så att dom förlorar kontakten lite grann när varvet ökar och då kan lampan lysa när man varvar upp bilen, dom har helt enkelt blivit för korta så att fjädrarna inte orkar att trycka ner dom tillräckligt, enkelt och relativt billigt att åtgärda.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]