- fre 08 apr 2011, 22:02
#517964
Hej , skulle behöva lite hjälp då jag har slut på idéer om vad som kan vara fel på min bil...
Jag har haft bilen stående nu i 5 månader över vintern och den har gått att starta en gång efter detta. sedan har vi kopplat startkablar gång på gång. detta fick heller inte igång bilen, men efter verkstadsbesök startade den iaf. dock är tomgången alldeles för hög. det hade av någon anledning blivit kortslutning i en kontakt, som har med spjällen att göra. denna spryade mekanikern och tomgången gick ner. han bytte även kamremen eftersom bilen fungerade korekt nu. samma dag tog vi en tur med bilen, vi kom ca 2 mil, sen dog den! helt död! Innan den dog lyste SRS lampan vilket är krockkudden, även lyste batterilampan tydligare och tydligare. vi kopplade till startkablar ännu en gång och bilen gick igång direkt utan problem dock kom vi inte så långt, när vi sedan skulle svänga av in på en annan väg gick bilen ner i för låga varv och dog ännu en gång, och bogserades hem.
Vad vi har förstått så laddar inte generatorn batteriet utan det drar ut sig själv.
Åtgärder vi kollat eller fixat:
Bytt batteri
Bytt generator
Bytt tändmodul och tändspole.
Bytt databox
kollat tänstiften, rengjort dem.
Bytt kamrem
Generatorn laddar alldeles för mycket den uppe på hela 17. vad skulle felet kunna vara på bilen om det inte är generatorn i sig själv?
El-fel, något fel på sladdar och dylikt?
Kan den här sladden med kortslutning som han sprayade ställa till en masssa problem?
Hoppas någon kan hjälpa mig, inte kul att behöva skrota bilen när man lagt ner så mycket pengar på den, den senaste tiden :/
tacksam för alla svar, frågor och funderingar.
MVH Fritzan :)
Jag har haft bilen stående nu i 5 månader över vintern och den har gått att starta en gång efter detta. sedan har vi kopplat startkablar gång på gång. detta fick heller inte igång bilen, men efter verkstadsbesök startade den iaf. dock är tomgången alldeles för hög. det hade av någon anledning blivit kortslutning i en kontakt, som har med spjällen att göra. denna spryade mekanikern och tomgången gick ner. han bytte även kamremen eftersom bilen fungerade korekt nu. samma dag tog vi en tur med bilen, vi kom ca 2 mil, sen dog den! helt död! Innan den dog lyste SRS lampan vilket är krockkudden, även lyste batterilampan tydligare och tydligare. vi kopplade till startkablar ännu en gång och bilen gick igång direkt utan problem dock kom vi inte så långt, när vi sedan skulle svänga av in på en annan väg gick bilen ner i för låga varv och dog ännu en gång, och bogserades hem.
Vad vi har förstått så laddar inte generatorn batteriet utan det drar ut sig själv.
Åtgärder vi kollat eller fixat:
Bytt batteri
Bytt generator
Bytt tändmodul och tändspole.
Bytt databox
kollat tänstiften, rengjort dem.
Bytt kamrem
Generatorn laddar alldeles för mycket den uppe på hela 17. vad skulle felet kunna vara på bilen om det inte är generatorn i sig själv?
El-fel, något fel på sladdar och dylikt?
Kan den här sladden med kortslutning som han sprayade ställa till en masssa problem?
Hoppas någon kan hjälpa mig, inte kul att behöva skrota bilen när man lagt ner så mycket pengar på den, den senaste tiden :/
tacksam för alla svar, frågor och funderingar.
MVH Fritzan :)