Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blastur
#513615
Tjo,

Häromdan upptäckte jag att kylarvätskan i bilen var låg, expansionstanken var helt tom men troligtvis fanns det tillräckligt för att hålla motorn sval eftersom tempmätaren visade normal temperatur.

Började med att toppa upp med ny kylvätska, men idag 2 dagar senare har den sjunkt från MAX-strecket till en nivå mitt emellan MIN & MAX. Började leta efter läckor, och såg att när motorn är igång droppar det ca 1 droppe varannan sekund från motorblocket. Har svårt att se exakt var läckan är, men när jag känner runt fästena för den över och undre kylslangen till motorn är det torrt.

Kikade i min Haynes manual, och med tanke på var det droppar känns det troligt att vattenpumpen är boven. (Termostatöppningen verkar OK).

Jag har markerat i bilden ungefär var det droppar, även om verkar ske nedanför den undre slangen.
Bild

Enligt Haynes verkar vattenpumpsbyte som en ganska krånglig operation, man måste tömma kylvästkan, montera loss alternator, drivbälte, lossa slangar osv. Jag misstänker ju starkt att antingen tätningsringen till pumpen är sliten, eller att vattenpumpen måste bytas helt.

1. För någon som inte meckat alls särskilt mycket, är det värt att försöka sig på detta själv? Om inte, och jag tvingas lämna in bilen, vad är ett rimligt pris för den här typen av arbete (exkl nya delar)?

2. Har hört folk i andra trådar prata om "vita röken" i samband med kylarproblem. Att man på avgaserna skall kunna avgöra huruvida kylsystemet är OK eller ej. Kan någon utveckla på den punkten? Vad är det som går snett när avgaserna blir "vit rök" och hur vit skall den vara? *förvirrad*

mvh Magnus
av rd350
#513626
Det är nog pumpen som läcker om det kommer vid pilen, kolla när motorn är kall då brukar det vara lättast att se, det kan även vara vid termostathuset och sedan rinner det längs med toppen. Lämnar du in för pumpbyte ska du inte behöva betala för mer än 1 eller 1,5 timme. För en bilmek är det en väldigt enkel pump att byta men för en som inte skruvat själv är det kanske inte så lätt....Din andra fråga om "vit rök" så är det när vattnet går in i förbränningsrummet och avgaserna blir vita,då är det oftast toppackningen som gått hädan. Förväxla inte detta med kondensrök som ryker lika vitt när bilen är kall.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#513639
Har du boken hur du gör så har du den hjälpen du behöver + vi som är här...

Vad pump med packningssats och glykol kostar har jag inte kollat, kan tänka mig att en verkstad debiterar 2 timmar.

Om vattenpumpen nu läcker och det gör den nog på din beskrivning så bör den också vara glapp. släpp på fläktremsspänningen och vicka på fläkten.
vad som kan ställa till det är om du inte får packningsytorna rena då du monterar den nya vattenpumpen och om de två "oringarna" glider på sidan men oljar på dom underlättar.

Vatten i avgasena får man vid trasig topplockspackning och det har väl inte du? (Bubblar i expantionskärlet eller gråt klet på oljepåfyllningslocket)
av blastur
#514020
Det lutar definitivt åt att byta den själv. Ringde mekonomen, de vill ha 2750 kr för att sätta in vattenpump och byta båda drivremmarna. Om man summerar kostnaden för delarna ligger de runt 500 kr för pump och ca 150 kr för 2 drivremmar. Alltså finns det en hel del pengar att spara på att skruva ltie själv, dessutom tycker jag det är roligare att lära sig lite om sin bil.

Jag har läst på i Haynes och det svåraste momentet verkar absolut vara att passa in den nya pumpen och få packningen att sitta rätt. Det finns bilder där de använder en rejäl brädbit för att häva upp pumpen på plats, jag antar att det inte är tal om att försöka hålla den på plats medan någon annan skruvar :)

Är också lite osäker på hur drivremmarna lösgörs och spänns igen. I min haynes beskrivs det hela väldigt överskådligt, och gäller för alla tänkbara 240-modeller. De verkar ha bytt spänningmekanism ett antal gånger över modellerna. Själv har jag en -82:a och hittade inte riktigt hur det skulle gå till när jag stod och kikade ner i motorn idag.
av rd350
#514176
Ta god tid pådig och gör som det står i boken så fixar du det nog. Att "trycka upp pumpen" är inga större svårigheter. Du skruvar dit muttrarna (2st) som håller pumpen lite lätt med fingrarna så att pumpen precis rör vid packningen, sen trycker du pumpen upp mot toppen med tex ett litet koben (du behöver inte trycka hårt) sen kan du sätta i de övriga skruvarna. Gummiringen mot toppen smörjer du med vanlig vaselin, inget annat. Det är noga att du får rent på båda packningsytorna, det är oftast det folk slarvar med.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]