Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Först och främst är tomgången usel. Motorn går jämnt (dock lågt) i några sekunder och dör sedan nästan. (går jämnt- dör nästan-går jämnt-dör nästan etc...Detta när bilen är varm och går utan choke. Den går ganska jämnt med choken ute något men ändå inte riktigt. Har ruckat på tändkablar och vridit fram och tillbaka på fördelarlocket men Ingen som helst förändring, varken bättre eller sämre. Har även försökt skruva på tomgångsskruven på gasarn (den var typ i botten) med samma respons och även skruven med fjäder på höger sida var i bott. Skulle plocka en "ny" fögg på skroten att testa med, men min tilltänkta donator har blivit helrensad...suck.
Och gasa måste man göra försiktigt annars, BÖÖÖÖÖ, så får man släppa och gasa igen. Går inte heller helt jämt när man kör men hur ojämnt är beroende på vilka hastigheter man ligger i. 100 går bra, medan 90 känns hoppigt för att inte tala om 50...
Enda gången det händer något är när jag lossar den lilla vacuumslangen som går från vacuumventilen(?) på luftslangen från burken...då dog den ännu mer nästan.
Vad skulle ni tro att felet ligger i? Tändning eller förgasare eller kanske rentav båda två? kanske nåt annat som känns lite mer bortom min kunskap som typ felaktig kamvinkel eller nåt?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Börja med att skruva ur alla tändstift och kika färgen på dem.

Är de gråvita/lite lätt gyllenbruna är det ok, och stiften ska vara jämnfärgade. Är de inte jämna har du dålig komp på den avvikande cylindern eller något annat som stör där. Kan tänka mig att din toppackning läcker, innan jag bytte motor i min 240 gav den några av dina symptomer med en lätt läckande toppackning.

Om du inte hittar något på stiften försök kolla om tändningen står någorlunda rätt med stroboskoplampa. Ska väl vara 8 grader vid tomgång ungefär.

Annars är de nog gasaren som inte vill riktigt. Har du kollat membranet? ( mycket vanlig felorsak). Förgasaroljan? ( också vanligt ). Tjuvluft vid insug osv? ( spraya startgas runt och kolla om motorn reagerar ).

Var tomgångsskruven nerskruvad max är de väl någon som varit på och fipplat med inställningarna... Många tror att man kan ställa tomgången med spjället genom att justera stoppskruven, de är ajabaja. Se till så gasvajern är lite slapp på tomgång så den inte drar i spjället, och justera så att spjället står rätt. Nu vet jag inte exakt hur spjället ska stå egentligen, men du kan justera ner spjället en aning, öppna tomgångsskruven lite, stänga spjället lite, öppna tomgångsskruven osv tills du fått ur tomgångsskruven en bit och tomgången har då förhoppningsvis blivit lite stabilare. Kan va så att magnetventilen är paj så du inte får någon reaktion på tomgångskruven, skicka lite ström på den och kolla så den klickar...

Var väl de jag kom på nu.... Bara ut och kika lite ;)
Användarvisningsbild
av Vix
bensinskalle skrev:Börja med att skruva ur alla tändstift och kika färgen på dem.

Är de gråvita/lite lätt gyllenbruna är det ok, och stiften ska vara jämnfärgade. Är de inte jämna har du dålig komp på den avvikande cylindern eller något annat som stör där. Kan tänka mig att din toppackning läcker, innan jag bytte motor i min 240 gav den några av dina symptomer med en lätt läckande toppackning.

Om du inte hittar något på stiften försök kolla om tändningen står någorlunda rätt med stroboskoplampa. Ska väl vara 8 grader vid tomgång ungefär.

Annars är de nog gasaren som inte vill riktigt. Har du kollat membranet? ( mycket vanlig felorsak). Förgasaroljan? ( också vanligt ). Tjuvluft vid insug osv? ( spraya startgas runt och kolla om motorn reagerar ).

Var tomgångsskruven nerskruvad max är de väl någon som varit på och fipplat med inställningarna... Många tror att man kan ställa tomgången med spjället genom att justera stoppskruven, de är ajabaja. Se till så gasvajern är lite slapp på tomgång så den inte drar i spjället, och justera så att spjället står rätt. Nu vet jag inte exakt hur spjället ska stå egentligen, men du kan justera ner spjället en aning, öppna tomgångsskruven lite, stänga spjället lite, öppna tomgångsskruven osv tills du fått ur tomgångsskruven en bit och tomgången har då förhoppningsvis blivit lite stabilare. Kan va så att magnetventilen är paj så du inte får någon reaktion på tomgångskruven, skicka lite ström på den och kolla så den klickar...

Var väl de jag kom på nu.... Bara ut och kika lite ;)
Stiften är nybytta och tilloch med de gamla hade jämn gråljusbrunaktiga och såg mest ut som de brukar..

Usch :cry: gillar inte när folk nämner toppackningen, för har man inte gjort det själv eller har tillgång till någonstans att va så tenderar detta att bli mycket dyrt antar jag. Har sett lite olja mellan block och topp, men bara lite och han dricker inget vatten eller ryker onormalt.

Tyvärr har jag inte haft tid att kika på membranet, men funderar på en renoverings sats från meca om det är lönt det då bilen snart kommer bli uppäten och jag känner ingen svetsnisse som vill eller kan hjälpa mig billigt... :|
Olja finns det i förgasarn, men får dock fylla på typ var 100-200 mil...Borde nästa va membranet och/eller nålventil kanske? Dricker gör han fortfarande mycket, förmodligen flera orsaker men nu är soppan ju jävligt dyr haha.

Startgas har jag redan sprayat över hela skiten i det syftet men samma där, ingen reaktion. Bilfan är helt apatisk vad jag än gör. tror han vill dö, men det ska han inte.
Kollade gamla bes. papper och co halten har tydligen vart uppe på 4,8 år 2009 medans förra året var det 0,5? verkar ju snett.

Får lämna in den för strobning och inställning... 10 grader +/- 2 grader vid 7-800 varv står det på plåtfan iaf.

Är spjällskruven den med fjädern? Och megnetventilen, är det den silvriga cylinderformade prytteln med en tunn kabel på toppen och kan man skicka 12 volt rätt på den då eller?

Tack för svaret
Användarvisningsbild
av Vix
Japp, det ska bytas också.
Bytte kablar, fördelarlock, stift och vad hände då? jo, ingenting. Den starta inte. satte på det gamla igen och startade fortfarande inte förrän batterit var slut och vi fick kabla igång den...
Upptäckte även att brytarna är så gott som slut så detta och kondensator ska också bytas.
Sen på hemvägen från jobb dog bilen på motorvägen och ville inte starta även efter bensinpåfyllning då jag skulle tanka på macken nästkommande avfart ändå men gick igång vid bogseringen.

Fördelarlocket från biltema ser lite annorlunda ut invändigt, spelar detta någon roll eller är det bara att lämna tillbaka?

Sedan upptäckte jag ännu en grej när jag, som bensinskalle föreslog, kontrollerade tomgångsventilen. jag har ström fram dit iaf, men när jag skruvade av den såg det ut som att nålen i den har gått av!Hoppas det är någon klant som haft ur den som haft av den och att den inte ligger inklämd mellan nån ventil, men med min tur så är det säkert därför den går ojämnt. ska byta och se vad som händer.
Användarvisningsbild
av Vix
Hade av toppen på förgasaren idag äntligen. Det var lite sotigt och hör och häpna, membranet var helt!
Nu undrar man ju om nålen är rättinställd för den var ställd så långt ner som möjligt. Men i allafall, när jag satte ihop det igen startade bilen och gick rent som aldrig förr (iaf. på tomgång konstigt nog när tomgångsventilen är äv ju) och till råga på allt, utan choke, och föll tllbaka på fint varvtal även efter gaspådrag :???: ? Den här bilen gör mig förvirrad. Får se hur den beter sig vid körning i morrn bitti bara.
Användarvisningsbild
av Vix
Hasse63 skrev:Det är inte nålen man ska sänka för att minska bränslet utan munstycket går ner som man ska pressas uppåt med specialverktyg
Kan du förklara det där lite närmre? Och hur ska det vara om ingen vart där och pillrat?
Användarvisningsbild
av Vix
Ok, tack.
Får se hur det beter sig efter byte av alla tänddelar som jag fått hem nu. Tror att membranet vart klämt/suttit fel för nu finns tomgång men den missar lite när man kör. Har svårt att avgöra om det är tändning eller förgasare.
Tack för hjälpen sålänge! :)

Angående brytarna så är mellanrummet på dom som sitter i, när den är max öppen säkert 1,5 mm. Det är inte så bra va? Är la 0,4 det ska va?
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]