- tor 17 mar 2011, 18:56
Först och främst är tomgången usel. Motorn går jämnt (dock lågt) i några sekunder och dör sedan nästan. (går jämnt- dör nästan-går jämnt-dör nästan etc...Detta när bilen är varm och går utan choke. Den går ganska jämnt med choken ute något men ändå inte riktigt. Har ruckat på tändkablar och vridit fram och tillbaka på fördelarlocket men Ingen som helst förändring, varken bättre eller sämre. Har även försökt skruva på tomgångsskruven på gasarn (den var typ i botten) med samma respons och även skruven med fjäder på höger sida var i bott. Skulle plocka en "ny" fögg på skroten att testa med, men min tilltänkta donator har blivit helrensad...suck.
Och gasa måste man göra försiktigt annars, BÖÖÖÖÖ, så får man släppa och gasa igen. Går inte heller helt jämt när man kör men hur ojämnt är beroende på vilka hastigheter man ligger i. 100 går bra, medan 90 känns hoppigt för att inte tala om 50...
Enda gången det händer något är när jag lossar den lilla vacuumslangen som går från vacuumventilen(?) på luftslangen från burken...då dog den ännu mer nästan.
Vad skulle ni tro att felet ligger i? Tändning eller förgasare eller kanske rentav båda två? kanske nåt annat som känns lite mer bortom min kunskap som typ felaktig kamvinkel eller nåt?
Och gasa måste man göra försiktigt annars, BÖÖÖÖÖ, så får man släppa och gasa igen. Går inte heller helt jämt när man kör men hur ojämnt är beroende på vilka hastigheter man ligger i. 100 går bra, medan 90 känns hoppigt för att inte tala om 50...
Enda gången det händer något är när jag lossar den lilla vacuumslangen som går från vacuumventilen(?) på luftslangen från burken...då dog den ännu mer nästan.
Vad skulle ni tro att felet ligger i? Tändning eller förgasare eller kanske rentav båda två? kanske nåt annat som känns lite mer bortom min kunskap som typ felaktig kamvinkel eller nåt?
Raka rör och öppna spjäll!