Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Hejhej!

Har precis köpt en 245 -88B (B230F). Kom hem med den fint igår, men när jag skulle iväg idag så startade den inte. Testade rätt många gånger, tog sen ur ett stift för att kolla gnistan. Den var helt ok, men stiftet var helt torrt så det kommer väl ingen soppa fram. Enligt uppgift ska båda pumparna vara nybytta, den under bilen såg iaf "ny" ut. Ska man höra pumparna när man vrider på tändningen? Sitter det ett pumprelä nånstans, i så fall var - och brukar det krångla? Jag är helt kass på 240, haha :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att kolla säkringarna till pumparna. Reläet sitter på torpedväggen på passagerarsidan, ett vitt avlångt relä. Ett vanligt fel på dessa reläer är kallödningar. Öppna reläet och löd om alla lödningar. Tankpumpens funktion kan kollas på så sätt att någon lyssnar genom tankröret när du vrider på tandningen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Busta_Hymen skrev:Kanon, tusen tack för svaret! Ska kolla! :)
Råkade få syn på djn andra tråd om samma bil, egentligen hade det nog varit bra att ta upp det du nämnde där i en gemensam tråd då det ena kan med det andra ge en mer fullständig bild av ditt problem. Jag föreslår att du till att börja med skall spruta startgas i insugskanalen så att vi kan isolera var vi skall leta felen. Om motorn startar på startgas så har vi ett problem med bränslet men om den fortfarande inte funkar så får du kontrollera tändsystemet till att börja med. Har du haft någon annan volvo med 230F?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Ja, du har nog rätt i det... var rädd att det skulle bli förvirrande. Var ute och lyssnade på förpumpen, den gick, men inte vid tändning på och/eller start, utan typ en halv sekund när man stänger av tändningen. Kollade då relät och det verkar som du slog huvudet på spiken där, tog loss höljet och vred på tändningen, bara ena "halvan" av relät drar - tills man slår av tändningen, då klickar det till även i andra halvan. En del av lödningarna ser suspekta ut, tyvärr är min lödkolv på vift så jag kan inte löda om dom förrän i morgon.

Detta är min första B230! :) Har en 850 också, vill minnas att relät ser snarlikt ut så jag kanske ska testa att flytta över det.

När jag väl får igång den får jag kolla över tomgången... Brukar ventilen konstra? Bilen hade stått i typ en månad, innan dess hade den gått bra om nu min polare inte ljög mig rätt upp i ansiktet hehe

Tack för utmärkt hjälp!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad jag förstår är det inte samma relä på 850 och 200.

Mvh GK
av volvoyamha
På LH 2.2, 2.4 och 3.1 system sitter bränslereläet bredvid styrenheten under sidopanelen på passagerarsidan. koppla ihop stiftet 30 och 87/2 för att aktivera pumpen!!

Börja där!
Användarvisningsbild
av StefanT5
Enkelt är ju med att ta av bränsleledningen och lägga den i en burk och sen köra på starten och se om det kommer bensin eller inte.
Haft ett sådant problem en gång och då var det lmm som krånglade för mig.
Den gjorde så spridarna inte öppnade.
Tog ur kontakten till lmm då går bilen i hjälp läge och då starta den men var inte direkt så pigg men ja fick igång bilen och kunde då konstatera felet.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Bilen fick stå och jag köpte en annan (blå 245 -90), var tvungen att ta mig till jobbet... Men idag hämtade jag min lödkolv och lödde om relät, och nu startar bilen galant och går som en klocka! Tack för hjälpen allihop, det här är världens bästa forum :)

/Coma
ljudet av ett dött batteri?

https://uploadnow.io/f/wJCCQ6F

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]