Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Tjenare!

Har precis införskaffat mig min första 245'a, en -88B, här i livet! Köpte den billigt (osedd)av en polare för den dras med diverse olika problem. Hämtade den sent igår kväll och ska kolla över den lite idag. Hur som helst, när jag körde hem den hade den sjukt hög tomgång, säkert 2000 varv. Killen jag köpte den av hade slitit väck luftburken och slängt dit nåt sportfilter i stället, kan det hänga ihop på nåt sätt? När jag stannade och tankade så släppte jag lite på gasvajern då spjället inte gick tillbaka riktigt, men det hjälpte inte mycket. Några idéer om var jag ska börja? Har fått många bra tips härifrån för mina andra volvosar, bästa forumet!! :D

/Coma

PS. Glömde säga att den är svårstartad också, bägge pumparna är bytta så soppaförsörjningen bör vara ok. Har som sagt inte kollat på bilen i dagsljus ens ännu, så det kanske är nåt enkelt... Men ändå, bättre att fråga först så slipper man leta ihjäl sig ifall det är nåt vanligt fel som man bör börja med att kolla på!
av 240rally
Tjuvluft, dålig insugspackning är vanligt. kolla med att spruta start gas runt insuget mot toppen så märker du om det är felet.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Tack för tipset! Skulle kolla nu men då startar ju bilen naturligtvis inte. Testade rätt många gånger, tog sen ur ett stift för att kolla gnistan. Den var helt ok, men stiftet var helt torrt så det kommer väl ingen soppa fram. Enligt uppgift ska båda pumparna vara nybytta, den under bilen såg iaf "ny" ut. Ska man höra pumparna när man vrider på tändningen? Sitter det ett pumprelä nånstans, i så fall - brukar det krångla? Jag är helt kass på 240, haha :)

Lägger det här som en ny tråd också, så kanske fler tittar.

/Coma
Användarvisningsbild
av vangabo
stämmer finns ett bränslerelä. De enklaste är att lossa där soppan går in i sprutet. Om de kommer bränsle från slangen så är de ok. Kan vara filtret som är igensatt. Sitter ett under bilen typ under föraredörren så att säga!

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]