Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Beror på vad du ska renovera.

Hjullager är inga problem att byta.

Ska du byta difflager krävs det en press och rätt don osv för att lyckas, samt schims...

Pinjongen blir ännu svårare

Åk till första bästa skrot och kika, brukar finnas gott om 240:or. Se till att få en bakaxel från 90-93. Har inte 100% koll men dom åren borde vara lika. Det sitter ett triggerhjul på diffen som hastighetsmätaren läser på, och den måste matcha den du har nu på bilen, så därför är det säkrast att fixa en bakaxel från dessa årsmodeller.
av Cowboyzangel
Det största problemet är nog att hitta rätt bakaxel. Har ABS på denna bilen, och har märkt att det kan ställa till det med o hitta rätt..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det kan skilja, men om vi håller oss på 90-talet borde det vara samma tandhjul med och utan ABS. Så var det på 740 iaf. Men det är bara att loss nivåpluggen och jämföra. Om det är aluminiumkåpa kanske du får ta givaren i stället, pluggen sitter nog på fel ställe på dom...

Sen går det oftast att plocka ur klumpen och byta tandhjul utan specialverktyg.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Sparkz skrev:Det kan skilja, men om vi håller oss på 90-talet borde det vara samma tandhjul med och utan ABS. Så var det på 740 iaf. Men det är bara att loss nivåpluggen och jämföra. Om det är aluminiumkåpa kanske du får ta givaren i stället, pluggen sitter nog på fel ställe på dom...

Sen går det oftast att plocka ur klumpen och byta tandhjul utan specialverktyg.
Nja då måste man ju pressa av lagret, en lite småknepig operation som kräver rätt don till lagret

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]