Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av itchi
Finns det hallgivare på en fördelare med en kontakt med 3 stift i rad? (svart,Gul/blå,Gul/röd kabel till konatakten)
Här har ni en bild på fördelaren och den kontakten som är med på bilden (brun/grön) är nog en gammal från en annan topp/fördelare.
Bild
Här har ni tändmodulen och kontaken som passar i fördelaren.
som jag kopplat in på b21e toppen
Bild

Om det nu finns hallgivare och den är trasig får jag gnista då?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det där är ett TZ28H. Schema: http://s32.photobucket.com/albums/d17/J ... nt=134.jpg

Tändmodulen du har köpt är nog inte rätt. Det ska vara 532600 till en B230A, och det här systemet kommer från en sån. De andra tändsystemen har en styrenhet, och tändmodulen är bara ett slutsteg som driver spolen. TZ28H styr tändningen med centrifugal- och vakuumreglering i fördelaren, det är bara brytaren som är ersatt av elektronik.

Anslutningarna på tändmodulen:
1. utgång till tändspolen
2. Jord
3. Jord till hallgivaren
4. Plusmatning
5. Plusmatning ut till hallgivaren
6. Signal från hallgivaren.

Hallgivaren mäter du lätt:
Signalen är i mitten på kontakten på fördelaren. (Kolla att det finns 12V och jord i de yttre) Signalen ska ligga hög (närmare batterispänning när det INTE är ett urtag i skärmkåpan mitt för hallgivaren. Om du vrider motorn så att ett urtag kommer mitt för hallgivaren ska den dra ner utsignalen mot jord.
Men som sagt tror jag du har fel modul, inte säkert att den funkar direkt mot en hallgivare.

Är hallgivaren kass så får du ingen gnista.

Lite skillnader B21/23 och B230:
23 har omålad (klarlackad?) ventilkåpa. 230 har svart med en högre hals till oljelocket som är vinklad så att locket är i våg även om motorn lutar.

23 har en halvcirkelformad gummibit i bakkant på toppen mot ventilkåpan, och kåpan är plan där. 230's ventilkåpa har uttag för fördelare där bak, och har man fördelaren fram sitter det en rund plugg där i stället.

23 har en tvåspårig remskiva av plåt på vevaxeln, 22 mm på skallen som håller den. 230 har en gjuten trespårig remskiva, 24 mm skalle.

23 har en kamremskåpa. 230 har en tvådelad, där den nedre går runt vevaxeln. Remskivan måste alltså loss för att få bort kåpan.

På bilden med fördelaren ser det ut som du har en kamremskåpa av aluminium, och det daterar motorn till 70-talet, kanske tidigt 80-tal. Blev plast sen.

Skillnad B21 och B23 ser man lättast på att B23 har frostpluggar på båda sidorna, B21 bara på höger sida.

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]