Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er alla :)

Nu äre så att man skönhet har börjat läcka i rutlisten runt rutan ?:-/ Så jag förstår att det är ide att ta bort rutan och bytta listen ? har två uppsättningar liggandes!

Och då är min fråga hur gör man?
Hur mycket våld behöver man använda eller törs använda :mrgreen:

Mvh volvoyamha // Anders
Du menar alltså dom bakre sidorutorna?
Sitter bara över en plåtfläns, listen som håller rutan ser alltså ut som ett H, rutan i ena och plåtflänsen i karossen i andra. Böj över listen på insidan och tryck ut rutan samtidigt så kliver listen loss från plåtflänsen.
När du ska dit med den igen så lägger du ett snöre i listen som du sedan drar i när du trycker dit rutan (snöret viker då upp listen så den kliver över flänsen). Lägg gärna nåt tätningsmedel (butylmassa el liknande) som tätar, då listerna är gamla blir det sällan helt tätt annars.
Amarace skrev typ att du ska på insidan lyfta upp listen så den ligger kvar på plåtkanten så som jag ritat. du lufter upp den med en skruvmejsel och det måste du göra hela vägen längst ner och på sidorna. Då du lommit så långt så är listen lös från karossen och du kan lätt få ur den mer rutan i

Lycka till :wink:
Dom rutorna kunde läcka redan då bilarna var nya, i alla fall var det så på min 86:a när den var ny. Tätningsmassa löste problemet då och lär behövas i högre grad när bilarna 20-30år gamla, Se dock upp med vad du använder. Silikon som många använder bildar syra när den härdar, dvs risken för rostangrepp är stor. Bättre att köpa massa som är verkligen är avsedd för att täta bilfönster.

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]