Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#470797
Hej

Har en Volvo 240 (1977) med motor B21 A. Den har förgasare istället för insprut som nyare modeller har.

Jag ska byta den till motorn från en Volvo 240 GLT (1985-88) med mekaniskt insprut, modell: B230 E.

Jag skulle behöva er hjälp med:
* ett bra kopplingsschema för B230 E eftersom det är mer elektronik kring den motorn. Är intresserad av vilka "trådar" som styr motorn. Inte intresserad av blinkers och övrig elektronik då det redan finns på plats i gamla bilen.
* vilka tillhörande reläer som är viktiga. Hur många reläer behövs och var ska dem sitta?
* finns det en tillhörande styrbox i Volvo 240 (1977)? Jag har inte hittat någon.
* övrig tips och råd om tillvägagångssätt.
#470802
Om vi säger så här: Alla reläer och all annan styr- och sensorutrustning är viktig. Du kan inte utesluta något och det finns inga genvägar. Så ta hela motorn med all tillhörande kringutrustning och alla givare.
För att få fullkoll på allt det här, bör du skaffa dig en verkstadshandbok. Där finns ofta kopplingsschema i en sådan. Volvos egen blå GDS-bok sträcker sig bara fram t.o.m. -86. Men där finns alla scheman med alla modellvarianter. En verkstadshandok är mer heltäckande.
Till förgasarmotorer fanns inga styrenheter. I bästa fall kunde det vara elektronisk tändning, men inte på tidiga modeller.
#470885
Enda extrael som tillkommer på en E är br'änslepumparna som styrs av ett bränslerelä, samt tillsatsluftsliden och styrtrycksventilen, som även dom styrs av bränslerelät. Det är det enda du behöver bry dig om i princip (tändningen behöver bara plusmatning då det är en separat härva).
Kabeldragningen som behövs är från styrningen från tändspolen till bränslerelät, från bränslerelät till motorn (styrtrycksventil o tillsatsluftslid) samt från bränslerelät till pumparna, sen behövs plusmatning och från tändning samt jord till bränslerelät.

Med lite elkunskap behövs inget schema, annar har säker nån ett och kan scanna in.

Sen måste du byta kontakten på torpeden som ansluter till motorns elhärva, nyare har rundstift och äldre har flatstift.
#471057
ta motor-kabelhärvan från en äldre 240 med insprutning, kanske svårt att hitta men tur kan man ju ha tur oxå. Ta tank och all bränsleledning, pump mm från en 81- eller gör som jag byt ut hela härvan i hela bilen så passar även allt annat från 81-

Va bara en extra kabel från tändspolen till förkopplingsmotståndet via startmotorn jag fick dra extra på min 78 som nu ska skrotas

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg