Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag & Sambo har idagarna köpt en 440 -94 2.0 SE till bra pris. Bilen har dock några egenheter som jag ämnar att rätta till så snart som möjligt.

Det mest irriterande av dem är oljud i kupén. På vissa varvtal, oftast mellan 1500-2500rpm, fortplantar sig kraftiga vibrations ljud från motor eller avgassystem in i kupén och i synnerhet vid belastning på låga varv. Efter 3000rpm är det helt borta så när som på ett rasslande som hörs utifrån på vissa högre varvtal.

Förra ägaren trodde det var värmeskölden som ligger mot avgassystemet men jag har ännu inte varit under och tittat på det noga. Jag är tacksam för tips och erfarenheter kring detta.

Jag har en reparationshandbok men där omnämns inte värmeskölden. Jag har kontrollerat vibrationsdämparen på motorns vänstra sida framifrån sett och den sitter som den ska och verkar fungera.

Förra ägaren bytte nyligen katalysator men volvo kände inte till problemet vid den monteringen och gjorde därför inget åt det heller.

Jag är tacksam för alla tips! Detta öronbedövande buller sänker intrycket rejält på ett annars ganska fint exemplar.

Bild
av krang
Jag har nu observerat problemet ett tag. Jag testade att domontera de små värmesköldarna på motorns baksida utan förbättring. Men i samband med detta upptäckta jag avsaknad av en bult på en stödbåge som sitter i motorblocket på fram & baksida samt i undre delen av växelådan. Det tog flera turer till volvo inanna vi kunda komma fram till vilken bult det skulle vara och bulten kommer om några dagar.

Bågen ifråga sitter hyffsat rätt framför sitt bulthål där bulten saknas och det finns inga tecken på att bulten skulle gått av utan den är snarare bortglömd. Det var dock fler tusen mil sen några reparationer i de regionerna varit på tal enligt förra ägaren men han vet inte heller riktigt när bulret började uppträda.

Kanske är detta lösningen på mitt problem. Hur som helst är det ett fel mindre i protokollet när den är fäst igen.

Frågan är ju hur detta missöde med bulten påverkar växellådan. Den sitter ju visserligen på plats ändå men stftet med bågen måste vara att motverka vridningar eller liknande.

Förhoppningsvis kommer det inte vara några större problem att dra bågen på plats med den nya bulten. Annars blir det väl ett helvete..vad vet jag :???:
av krang
Har monterat den omtalade bulten idag. Det hjälpte inte bullret i kup´en menjag inbillar mig att växlingar går lite lättare nu. Passade även på att dra fast värmeskölden ovanför katalysatorn. Den hämmade växxlingarna en aning.

Men problemet kvarstår. Undrar varför det låter så mycket. Brustet motorfäste kan ju tänkas men jag tycker kunna se att de är okej.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en d[…]

Tråkigt med rosten, det är tyvärr […]

Generator laddar ej batteriet

IMG_9881.jpeg Köpte en lödkolv och l&o[…]

Noterat, tack!