Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metaphor89
Hej!
240 -88 med b230f motorn som är problemet trots sina ynka 24k mil.
Tänkte höra för att vara säker på om det är toppackningen som är trasig.
Kommer vatten + vit rök ur avgas, "svämmar" över vid vattenpåfyllningen då den är öppen då man startar.
Antar att det är toppackningen som rykt då eller kan det vara något annat?
Haynes är bäst att använda sig utav?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har ingen erfarenhet av haynes men jag föredrar volvo original manualer ;)

Men jo, det luktar ju topplockspackning på långt håll i alla fall ;)

Bild

Där har du de viktigaste i alla fall.

Har du otur kommer det bli en del packningsklegg kvar på toppen och blocket. Skrapa bort det värsta, sen brukar jag ta en ordentlig kloss och fint sandpapper och gno av med cirkulära rörelser. I och med att din packning gått kanske toppen har blivit lite skev, så då kanske den måste planas av en aning
av 240rally
En rikt planing av toppen är ett måste om du vill att det ska vara tätt framöver, inga stora pengar hos en motor firma.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Med en pålitlig precisionslinjal och ett bladmått kan du kontrollera topplockets skevhet. Toleranser är 1 mm i längsled, 0,5 mm diagonalt (kolla bägge diagonalerna) samt 0.25 mm tvärs.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
gnestakalle skrev:Med en pålitlig precisionslinjal och ett bladmått kan du kontrollera topplockets skevhet. Toleranser är 1 mm i längsled, 0,5 mm diagonalt (kolla bägge diagonalerna) samt 0.25 mm tvärs.

Mvh GK
1mm på längden? Får toppen verkligen vara så sne?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ja, förutsatt att alla mått ligger inom toleranser.

Mvh GK
av rd350
En milimeter! Då får man ha en dö hamster eller nåt liknande att lägga i mellan!! 0,5 på längs och 0,25 på tvärs är tolleranserna.
av metaphor89
Såg inte tidigare hur mkt vatten som faktiskt gick ut genom avgassystemet..
Bytte kamrem och gjorde allmän service samtidigt som jag bytte toppackningen, sen när man hällde i kylarvattnet ser jag till min stora förvåning att det är blött under bilen..
Verkar som att det blitt ett hål mellan kanalerna inne i toppen? om det ens är möjligt? Var fin på sidan mot blocket och packningen var hel när jag först tog upp det. Så mest troligt något i toppen som verkar ha spårat ur?
Någon som haft samma problem med en "läcka" mellan avgaskanal och vattenkanal inne i toppen? för på undersidan var det ingen spricka eller något som det kunde läka i, och när jag inte har något vatten i oljan så går allt vatten från kylare in i kylkanal på motorn för att sedan vidare till avgaskanal och tömma kylaren på vatten..!
Lagomt less nu
Användarvisningsbild
av bensinskalle
rev isär en slutkörd b230 för ett par veckor sedan, toppen ( en 530 ) hade två hål i insugskanalerna som gick ihop med kylvätskeutrymmena. Måste ha varit ett gjutfel, för där hålen var var det bra jäkla tunnt...

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]