Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moggep
Ett citat från Vettens eminenta länk härovan.
Vrid sedan på vevaxelhjulet tills kamaxelhjulets märknig är mot det märket på kåpan (som du satt dit) då ska svänghulets, ett hål på svänghjulet, markering ska linjera de båda 0 stecken på kåpan.
Var det inte exakt det du frågade efter?
av crossjakob
Jo, jag hittade det med vid närmare titt:)..
Men det känns fortfarnade som något är fel..
Bilen startar och går, men avgaskontrolls lampan lyser? Och så om man skruvar av olje locket och bara lägger det emot ventilkåpan så hoppar det lite, men det är kanske normalt? Har vart med om en hel del bilar som det gör det på, men jag tänkte att det är kanske ett tecken på att allt står lite fel?
av Perra N
Förstår inte riktigt vad du menar med oljelocket. Står märkningarna rätt, så står dom rätt. Men avgasreningslampan kan ju vara tänd på grund av något annat fel, exempelvis lambdasonden. Då kan den ibland gå ruggigt dåligt och hoppa och rycka och ha sig.
av crossjakob
Så där, kamremmen är på och bilen har gått några mil nu.. Tack för hjälpen.
Men bilen går verkligen jätte bra, som den gjorde innan, men förutom att avgaskontroll lampan lyser? Men bilen går bra i övrigt, någon som har förslag? Jag såg att du skrev lambda sond, men kan de vara det även om bilen går jätte fint?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men läs felkoder då!?
av crossjakob
Nu har jag läst av felkoderna, men det finns inget om det i handboken..
Så om någon här har bra fakta?
Jag kunde avläsa på uttag 2,3 och 7.
På uttag 2 hade jag 1-2-3.
på uttag 3 hade jag 4-4-3.
Och på sista uttaget 7 hade jag 1-1-1 så vad jag förstår så är det inget fel på den sista iaf.
Men dem övriga vad betyder dem?
Användarvisningsbild
av Sparkz
A2 (bränslesystem) 123 - Tempgivare
A3 (ABS) 443 - Pumpmotor
av crossjakob
Tack så mycket! Jätte bra..
Tempgivaren om den är kass resulterar det då i att den där lampan lyser?
Då blir det till att byta en sådan också då...
Användarvisningsbild
av boostofta
Uppenbarligen resulterar det i att motorlampan lyser eftersom det är den enda felkod du har i motorstyrenheten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
crossjakob skrev: Då blir det till att byta en sådan också då...
Det är INTE bara att byta saker när man får en felkod.
"Tempgivare - signal saknas/felaktig" ska det stå. Styrenheten vet bara att signalen fattas, sen får du ta reda på om det verkligen är givaren eller om det är dålig kontakt nånstans.

Inget oljetryck oljepump?

Jag har slangen kvar men tagit bort hela termostat[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en d[…]

Tråkigt med rosten, det är tyvärr […]