Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
#4501
Byta till en B20 kan bli svårt, för det har aldrig suttit i en 240 från -80 vad jag vet? Alltså ska det reggas som amatörbyggt/ombyggt fordon med allt vad det innebär. Tror inte det går om jag ska vara ärlig. Sista året det satt B20 i 240 var -75. Efter det har det inte monterats nån B20 i 240 längre.
Byta motor i en bil till äldre motor än vad bilen är, då måste du ha en bil som är från -75 eller äldre, för -76 som avgaskraven.
Men byta till B21/B23 ska nog gå. Men det är mycket jobb för lite resultat. Tror du tjänar många svordomar och mycket pengar på att köpa en annan 240 i så fall. Regbesikta och allt sånt är inte gratis det heller.

Mvh/ Adde
av CaliforniaDreaming
#4522
jag tog bara b20 som exempel..
det är de att 245an är näst intill rostfri så det är därför jag skulle vilja ha en annan motor i den istället för att köpa en annan 240.

Kan du ge nått exempel på saker som man måste bytas för att få i en B21 eller B23.
av Addekarlsson
#4532
Tjena!

Nu har jag inte den där superkollen på diesel, så exakt vad som behöver bytas, det vet jag inte. Men så klart, motorn och bitar av elsystem. För du har ju glödning på en diesel, och jag vet inte ur det fungerar riktigt. Men det är ju olika elsystem vad jag vet.

Känns som att jag är ute på lite tunn is i detta, så jag tror jag överlåter denna fråga till Sparkz. Han är betydligt mycket duktigare än mig på detta.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
#4539
Pratar vi 1980 och förgasare är det nog inga problem, inte mycket till elsystem där. Kan nog vara så att kontaktstycket mellan motorn och bilen passar direkt. Tankarmaturen är samma för diesel och förgasare, plugga returen bara. Men ska man byta motor ska man se till att ha "donatorbilen" tillgänglig, inte bara en motor. Det blir alltid en massa småplock som måste flyttas över. Kopplingsschema är också bra att ha.

En jag känner byggde sin rallybil på en diesel, han sparade D6-märket på bakluckan med :lol:
Men den finns inte längre, blev... krokig.
av CaliforniaDreaming
#4549
Vilken volvo motor som skulle passa i min bil tycker ni är bäst?

Kan man byta växellådan till en 5 växlad samtidigt utan att behöva ändra nått?
Vissa har sagt att kardanen är anorlunda på diesel, men det är ju inge större ingrepp å byta kardanen samtidigt som vxl låda.
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#4584
Sprängkåpan från b20motorn som satt i volvo 240 1975 passar på alla volvos bmotorer o passar med alla m lådor
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
#4602
CaliforniaDreaming skrev:Vilken volvo motor som skulle passa i min bil tycker ni är bäst?

Kan man byta växellådan till en 5 växlad samtidigt utan att behöva ändra nått?
Vissa har sagt att kardanen är anorlunda på diesel, men det är ju inge större ingrepp å byta kardanen samtidigt som vxl låda.
är det inte annan utväxling i bakaxelen på en diesel
Trängselskatt stockholm, fråga.

Tack för svar. Då fattar jag ännu […]

Är långt ifrån den på forum[…]

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]