Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lojork
Hej har någon en aning om vad som är fel på en 245 gl-93 den startar och går bra men lägger av ibland även när jag kör. Den kan gå flera dagar sen bara dör den för att starta efter ett par min igen den har en b230f motor. Glömde å skriva att ibland dör den flera ggr om dagen ??? diagnosboxen (eller vad den heter) visar 111 alltså inga fel.
av GLE
Jag har ett liknande fel på min bil. Den kan gå hur bra som helst men så bara dör den. Jag har kollat felkoder i diagnosboxen och den visar 1-1-1, alltså inga fel. Men jag tror att det kan vara lambdasonden som håller på att lägga av. På min satt vissa kablar lösa och efter att jag tryckt fast dom så har den inte uppfört sig skumt på länge. Sen har det alltid varit problem med bränslet på min bil. Bränslefiltret kan vara dåligt. Du kan ju även kolla om tändsystemet är i normalt skick. Kolla rotor, fördelarlock och tändkablar och framförallt jordanslutningar i tändsystemet. Min bil är extremt känslig för fukt. Kan få hålla på en hel dag efter att det regnat med att få igång bilen och får spraya 5-56 eller WD-40 i hela tändsystemet så kan den helt plötsligt hoppa igång. Om det är fuktig väderlek när din bil dör så kan det ju vara att det kommer in fukt nånstans i systemet. Men du kan ju kolla:
Rotor
Fördelarlock
Brytarspetsar, om det heter så på 93 års bilar.
Tändkablar
Tändstift
Sen om du har möjlighet kan du ju kolla kablarna på lambdasonden men jag tror inte det har nått samband. Anars kan det ju vara styrenheten som håller på att lägga av.
Lycka till
Användarvisningsbild
av gnestakalle
lojork skrev:Hej har någon en aning om vad som är fel på en 245 gl-93 den startar och går bra men lägger av ibland även när jag kör. Den kan gå flera dagar sen bara dör den för att starta efter ett par min igen den har en b230f motor. Glömde å skriva att ibland dör den flera ggr om dagen ??? diagnosboxen (eller vad den heter) visar 111 alltså inga fel.
Ha en burk med startgas med dig i bilen och nästa gång du råkar ut för detta spruta då lite startgas i insugskanalen och se om den startar då. Gör den det så har du troligen problem med bränsletillförseln t.ex. bränslefilter, bränslepumpsrelä, bränslepump(ar), förträngning i något bränslerör eller kanske en dåligt fungerande BränsleTrycksRegulator (BTR). Kan också vara impulsgivaren som ger upp när den är varm.

Mvh GK
av tuxedo
Jag rekommenderar att du börjar med att löda om kretskortet i bränslepumpsrelät (systemrelät), ev. byter ut det.

Det är den vanligaste orsaken till de problem du har med bilen speciellt när den startar igen efter ett par min sedan den lagt av.

//tuxedo.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]