Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ank9
Som sagt har jag problem med att kylarvätskan försvinner i min 460 från -96... Ser inget blött under bilen när den har stått still hemma på parkeringen.
Däremot är mattan i bilen lite blöt och undrar om det finns någon värmekran a la 740 som kan börja läcka och orsaka att vätskan försvinner.
Finns det några standardorsaker att kolla upp??
Kan mycket väl vara värmekranen du får försöka komma åt att inspektera den. Detta innebär att du får ta bort en del paneler.

Mvh GK
av aalex
Ett annat bra tips är att byta o-ringen till motorvärmaren om du har någon sådan. Jag har haft 3 bilar med minskande kylvatten utan att det gått att se var läckaget är. Men när jag bytt o-ringarna har det blivit tätt. Är monteringen gammal stelnar och torkar o-ringen. Det noterade jag i mina fall.
av DannePe
Jupp hade samma problem på min 480 dvs ett läckande värmepaket med blöta mattor i kupen, speciellt på passagerarsidan.
Kran finns ingen utan det är ett spjäll som justerar luftflödet över värmepaketet.

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]