Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Scorpio621
Har lite problem med min 440 vid start ibland, är inte helt hemma på dessa bilar så någon annan kanske vet lite bättre hur jag ska göra.

Ibland när jag vrider om nyckeln så startar den inte, ibland klickar den inte ens i startmotorn, batteriet är fulladdat, generatorn är bytt för mindre än 24 timmar sen men fick tips om att det kan vara glapp i tändningen eller eventuellt startmotorn, Så jag har testat att vrida nyckeln flera gånger och då går den igång.

Hur gör jag för att åtgärda felet?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Som du skriver, kanske tändlåset men det kan även vara dålig jord mellan motor och batteriminus.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
Testa att sätta en startkabel mellan motorn och minuspolen på batteriet, då brukar man kunna utesluta eller konstatera jordfel.
av Scorpio621
vetten skrev:Testa att sätta en startkabel mellan motorn och minuspolen på batteriet, då brukar man kunna utesluta eller konstatera jordfel.
Okey, vad ska hända om det då är jordfel?
Användarvisningsbild
av vetten
Scorpio621 skrev:
vetten skrev:Testa att sätta en startkabel mellan motorn och minuspolen på batteriet, då brukar man kunna utesluta eller konstatera jordfel.
Tja då borde ju bilen starta om jordfelet är mellan batteriminus och motorn :mrgreen:
av Scorpio621
vetten skrev:
Scorpio621 skrev:
Tja då borde ju bilen starta om jordfelet är mellan batteriminus och motorn :mrgreen:
Ja du tänker så! Jag tror inte det är jordfel, hade problemet förut igen och då funkade det när jag lirade med nyckeln lite.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Då kan det ju vara tändlåset som inte funkar riktigt.

Mvh GK
av Scorpio621
gnestakalle skrev:Då kan det ju vara tändlåset som inte funkar riktigt.

Mvh GK
Ja jag ska försöka skruva isär och kolla hur det ser ut.

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]