Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fire
Bilen har börjat rycka ibland. Det kommer lite nu och då. Följande saker är bytt Tändmodul, givare till svänghjul, knacksensor, styrbox, fördelarlock, rotor, kablar och tändstift. Kollade kamrem och inställningen av den så den verkar ok. Inget glapp i fördelaren vad jag kunde känna. Svårt att säga men vid kontroll med stroboskoplampa så tycker jag att den vill hoppa 5-10 grader. Snart har man lånat ihop det mest som kan jävlas och mina idéer börjar ta slut. Lite långsökt men kan det vara givaren vid svänghjulet som inte kan känna av rätt eller? :cry:
av Fire
Feldiagostiken säger inget :( Läste lite i handboken och lurar på knacksensor eller spjällhuset. Ska låna ett spjällhus och se. Kan det vara för långt avstånd till svänghjulet? Fast sitter den,men den ska väl inte gå att sätta på fel avstånd.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Fire skrev:Feldiagostiken säger inget :( Läste lite i handboken och lurar på knacksensor eller spjällhuset. Ska låna ett spjällhus och se. Kan det vara för långt avstånd till svänghjulet? Fast sitter den,men den ska väl inte gå att sätta på fel avstånd.
Nej givaren ska bara glida ner i sitt fäste.

Spjällhuset är en bra teori faktiskt. Det sitter en givare på den som säger om spjället är i tomgångsläge, och det är mycket möjligt att något gör så att spjället inte riktigt går till tomgångsläge så det ligger och väger fram och tillbaka över gränsen på givaren med vibrationer och sådant. Testa att ta tvinga spjället mot tomgångsläge och se om det blir bättre

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]