Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kollat på lite bilder i Volvos "gröna".
Finns ingen kanal i toppen där men däremot i motorblocket på samma ställe vad jag kan se.
Förmodligen har det varit ett uttag i topplockspackningen på detta ställe så kylarvattnet har oxiderat ytan på toppen.
Du har väl gjort ren topplocksytan efter att fotot togs, för den ser inte särskilt ren ut på bilden.

Har du vinkeldragit 90° efter momentdragningens 60 Nm på topplocksbultarna?

//tuxedo.
det är så rent jag kunde få det, tvättade med avfettning några ggr. Hade som sagt bråttom när jag gjorde det. Ska plocka ner den i höst när jag har tid. Packningen hade hål för kylkanalerna som var igensatta, men det var öppet i motorblocket.
Njae den förmodade kylkanalen var väl inte igensatt utan det är ju så vad jag kan se att det inte finns någon kylkanal på detta ställe i topplocket.

Vad gäller rengöringen så är det inte avfettning som behövs utan ytan ska vara slät och fri från gamla packningsrester.

På motorblocket kan du skrapa försiktigt med ett slipat stämjärn 25-35 mm. brett.
På topplocket måste man vara försiktigare eftersom det är aluminium.
använd t.ex. en fönsterskrapa för rakblad och dra skrapan där det finns föroreningar.
Märket efter kylarkanalen på bilden måste skrapas rent så att inga upphöjningar finns.
Var också noga med rengöringen mellan cylindrarna.

Innan du återmonterar toppen bör du kontrollera med en rak stållinjal att toppen inte är skev.
Kontr. kors och tvärs, samt diagonalt. Detta är mycket viktigt för att det ska kunna bli tätt.
Om du inte har en stållinjal av samma längd som toppen och inte vill investera i en sådan kan du ju åka till en bilverkstad och be dom hjälpa dej.

Sedan är det viktigt med rätt moment och vinkeldragning samt att bultarna dras i rätt ordning.
Och naturligtvis bör du ha en ny topplockspackning.

Nu känner jag mej som jag lekt magister, men jag vill ju att du ska få ett bra resultat när du gör om topplocksarbetet. 8)

//tuxedo.
fönsterskrapa var precis vad jag använde :-) jag tror fortfarande att det finns en chans att det läcker från pumpen. Det blåser konstant bakåt men ändå kryper vätskan framåt mot pumpen. Lite skumt..
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]