Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoyamha
Tja kom inte på någon bra rubrik. Men jag söker ekonomi plåt till min volvo 245:a av års mod 1983. Jag skall ha skärmkanter bak hö och vä. Mekonomen har och dopm verkar ha bra pass form finns de något annat företagt som har sådan pass bitar, och till en billigare peng

Mvh volvoyamha!
av rd350
Original är galvade, tror inte dom är dyrare dock får man justera passformen då de är skarvade på mitten och fel ihopsvetsade.
av rd350
Nej de svetsas som vanligt och ta inte för givet att de är dyrare på Volvo. Plåtdelar är för övrigt det som är sämst passform och kvalite på när det gäller piratdelar. Det gäller inte bara Volvo utan alla andra märken med.
av aalex
Galvaniseringen förgasas och du får en vit bortbränd kant. Mer händer inte. Se upp för att röken är giftig. F ö så föredrar jag att punktsvetsa för det går snabbare och så slipper jaa bekymra mig om riktning som kan vara besvärligt. Jag skär också bort så mycket jag kan av ekonomidelen innan jag svetsar kanterna. Dock inte för mycket för då blir det för trångt och svårt att arbeta. Genom att kanterna hamnar nära plåtvecken så blir delen styvare och slår sig mindre. Sedan använder jag karrosseritenn - helst för att täta springorna. Jag har haft bilar så över tio år utan att rosten kommer tillbaka genom springorna som finns. Jag tätar på insidan med rostskydd om det går.
av aalex
Glömde att säga karroseritenn är också giftigt att använda. Använd andningsmask och skydda händerna om du använder karroseritenn. Det är stort inslag av bly för att få ned smältpunkten. Jag brukar använda en vanlig värmepistol ! fast det är bättre är en liten gasollåga. Polyester går nästan lika bra. Det använder jag ovanpå i vilket fall.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]