Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hej!! Vad kan de vara för fel på min 460 ? den går ojämnt som tusan på tomgång precis som att den blöddrar men går lite bättre vid 4500 rpm men ändå inte bra. det lustiga är att den startar när den villoch ibland tvärvägrar den oavsett om den är kall eller varm.

En liten fråga till, är de elektroniskt till hastighetsmätarn från lådan eller är de med vajjer ?
och passar en lådafrån en 480es 87 till min 460 ?

Tack på förhand.
av N0RBERG
Svängbulten skrev:Hej hej!! Vad kan de vara för fel på min 460 ? den går ojämnt som tusan på tomgång precis som att den blöddrar men går lite bättre vid 4500 rpm men ändå inte bra. det lustiga är att den startar när den villoch ibland tvärvägrar den oavsett om den är kall eller varm.

En liten fråga till, är de elektroniskt till hastighetsmätarn från lådan eller är de med vajjer ?
och passar en lådafrån en 480es 87 till min 460 ?

Tack på förhand.
Hej. Det finns en hel del trådar som handlar om liknande problem, ett tips är att kika på en del äldre trådar, vilket säkert kan hjälpa dig en hel del.
Brukar oftast vara tänddelarna som orsakar problemen, men kan ju givetvis bero på flera andra saker. Ett tips är ju att byta tändstiften och se om det blir bättre, tändkablarna är inte heller fel att byta. Är ju relativt billiga åtgärder, så även om felet inte sitter där så är det ju inte hela världen om de blivit ersatta med nya och fräscha.
Startproblemen tyder ju på att bränslepumpen också kan vara boven i dramat. Men testa först med tänddelarna som sagt.
Det hade jag gjort iaf.
Har du kollat eventuella felkoder? Kan ibland hjälpa att lokalisera felet.

Ang. hastighetsmätaren och lådan har jag ingen aning.
Lycka till!
av Spix
Jag har en kollega som jobbat flera år på Volvos motorutveckling. Eftersom jag haft problem med ojämn tomgång (den liksom gungade upp och ner i varvtal) frågade jag honom om tips på min 460 - 92. Han sa att jag skulle rengöra insuget och spjället med typ trasa och tops.

Gjorde detta med T-röd och passade även på att torka lite i tomgångsventilen (har sett andra forumtrådar som rekommenderat rengöring av tomgångsmotorspjället). I vilket fall har jag i princip helt blivit av med problemet! Förut var det så illa att den till och med kunde stanna när den stod vid rödlysen.

Så ta av insugsgummit och rengör med trasa, tops och t-röd i insuget och på insugsspjället! Se bara till att INTE tappa in något i insugsröret! :)
Passa även på att kontrollera alla luftslangar och vacuumslangar så att där inte finns läckor, du kan använda lite startspray som du sprutar runt slangarna. Om motorvarvet går upp har du funnit en läcka. Byta luftfilter är även det en god ide.

Mvh GK
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]