Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Luddtussen
Hejsan igen, nu är jag flitig.

Min 440 1.8 Turbo -89 går sketa bra när han funkar.
Men när det regnar eller har varit fuktigt under natten så vänder han om helt.

Han blir svårstartad, misständer och självdör OFTA...
Börjar bli seriöst trött o förbannad på detta....

Kan ni hjälpa mig vad det kan vara? Om ni skall skriva att det är Jordningen får ni ange mer konkret vart jag skall kolla.

Fördelar locket och rotorn ä sprillans ny
Ska jag fetta in vissa Jordpunkter?

Hjälp mig snälla, har ni haft liknande problem? Lösning?
av Kakan
Kollat så det inte är fuktigt i fördelarlocket?
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat alla tändkablar dom kan ju vara gammla och dåliga, sen så behöver det ju inte vara vid fördelaren som det kommer in fukt :( det är ju ett ganska vanligt fel på 400-serien att det blir oxid i diverse kontakter och eftersom det är elektronisk insprutning så kan det bli typ såna fel du beskriver, när det blir fuktigt ute så blir en dålig kontakt ännu sämmre :( jag har tagit som vana att alltid när jag hittar en ny kontakt rengöra den och sedan smörja in den med lågtemperaturfett (finns hos volvo) fettet förhindrar att det kommer in ny fukt :) du kan ju börja med kontakterna vid luftmassemätaren och alla som du ser, en ganska enkel operation att fixa men ofta väldigt effektiv :shock: sen så ett annat fel just vid fördelaren är att packboxen vid kamaxeln i fördelaren kan bli dålig och läcka in lite olja och då hjälper det ju inte om man byter lock, lite pilligt att byta men inte omöjligt bara man tar det försiktigt :???: du ser ju ganska lätt om det är skitigt i locket om du tar av det :shock: hoppas att du kan få nån hjälp av tipsen :D

vetten
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Hjälper mycket.... *
Men skall man fetta in inuti kontakten?
Funkar kontakterna även då?

Ska kolla upp sakerna som du tipsa om.
Användarvisningsbild
av vetten
Japp du ska fetta in kontakterna med det specialfett som jag nämnde det är inte elektriskt ledand men hindrar fukt att komma in, fettet används orginal på i dom flesta bilmodellers kontakter, men speciellt dom som sitter under motorhuven utsätts ju för mycket värme så att det mer eller mindre försvinner med tiden

vetten
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]