Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strömma
Tackar för input i ämnet men det gjorde tyvärr ingen skillnad på bileländet.

Den verkar dock gå bra så länge man ger den mer gas än att den bara "rullar med", dvs lite accelerationsgas. Då missar den inte, och det gör den inte överhuvudtaget när man gasar på ordentligt, men på grundgas går den illa typ.

Kan det vara så att det är fel på bränslefiltret, och vad mer kan jäklas i den vägen?
Förslag på problemlösningar tas tacksamt emot innan bilskrället växer fast i marken...
av Strömma
Lyfter tråden då jag fortfarande inte har fått ordning på härket. Troligen hamnar den på skroten innan det är löst, men man vill ju ändå vinna över bilen typ.

Har iaf läst av felkoder på den idag om det är någon som kan tyda dom. Det finns följande uttag på den:
1. Tom
2. Finns. Felsökning visar: 1-1-1.
3. Finns. Felsökning visar: 4-4-4, 2-1-1, 1-4-2.
4. Existerar inte.
5. Tom
6. Tom
7. Finns. Felsökning visar 1-1-1.

Hade dock inte pejl på hur man nollställer, så det är enbart dom koderna som fanns lagrade jag har kunnat läsa ut.
Tror mig ha lyckats läsa mig till att man nollställer genom att hålla inne knappen i 5 sekunder, sedan vänta tills dioden börjar lysa, och sedan hålla innen knappen igen.

Efter det så borde alltså en start av bilen och att vänta till den hackar till ge en ny felkod, som förhoppningsvis är någorlunda relevant. Ska prova det imorgon.

Om det är någon som kan läsa ut felkoderna, och gärna redogöra för vad dom olika uttagen i diagnosuttaget är till, så tas den infon tacksamt emot.
av HanseN86
Strömma skrev:Lyfter tråden då jag fortfarande inte har fått ordning på härket. Troligen hamnar den på skroten innan det är löst, men man vill ju ändå vinna över bilen typ.

Har iaf läst av felkoder på den idag om det är någon som kan tyda dom. Det finns följande uttag på den:
1. Tom
2. Finns. Felsökning visar: 1-1-1.
3. Finns. Felsökning visar: 4-4-4, 2-1-1, 1-4-2.
4. Existerar inte.
5. Tom
6. Tom
7. Finns. Felsökning visar 1-1-1.

Hade dock inte pejl på hur man nollställer, så det är enbart dom koderna som fanns lagrade jag har kunnat läsa ut.
Tror mig ha lyckats läsa mig till att man nollställer genom att hålla inne knappen i 5 sekunder, sedan vänta tills dioden börjar lysa, och sedan hålla innen knappen igen.

Efter det så borde alltså en start av bilen och att vänta till den hackar till ge en ny felkod, som förhoppningsvis är någorlunda relevant. Ska prova det imorgon.

Om det är någon som kan läsa ut felkoderna, och gärna redogöra för vad dom olika uttagen i diagnosuttaget är till, så tas den infon tacksamt emot.

1-1-1 betyder alltid "Inga fel", så det låter ju bra..
Dem andra felkoderna finns inte med i min lista jag har, enbart en utav den.. Och då hänvisar den till "Styrenhet"..

http://www.greensilver.com/pic/felkoder.pdf
av Strömma
Var i kontakt med Rejmes över telefon på kvällen, dvs enbart kundmottagningen då alla andra hade gått hem.

Där kunde dom inte tyda felkoderna rätt upp och ner, och antydde att dom var konstiga. Den enda felkoden jag hittar i pdf:en (1-4-2) som HanseN86 lade upp igår (stort tack!) verkar tyda på styrenheten. Uttagen på enheten tyckte han dock inte att det var något konstigt med. 2:an som var korrekt var enligt honom bränslet, 3:an där jag fick felkoderna tändning, och 7:an trodde han kunde vara abs-systemet (lite osäkert).

Det mesta i tändningsväg är ju bytt på bilen, så personligen hade jag tippat mer på bränsle/luft/vacum. Om det nu är så att styrenheten kan vara hela eller del av problemet:
Var hittar jag den?
Vad brukar kunna vara problemet?
Hur kan jag kontrollera det?
Är den dyr att ersätta?

Jag har inte lyckats nollställa ännu då jag hade förstått proceduren fel, återkommer imorgon med eventuellt ny felkod.
av DanielTheDude
Strömma skrev:Om det nu är så att styrenheten kan vara hela eller del av problemet:
Var hittar jag den?
Är den dyr att ersätta?
Det är nog inte omöjligt att den är dålig. Har själv bytt styrenhet två gånger, så... :wink:
Den sitter nere på högersidan vid A-stolpen, alltså vid fötterna på passagerarsidan, bakom plastluckan där.
Vad som brukar vara problemet vet jag ej exakt, men jag antar att lödningar ger upp eller liknande (har hört en del om vattenläckage som kan kortsluta styrenheten också, men det kanske är på 480?). Att kontrollera den själv är nog svårt. Det du kan göra isåfall är att testa med en exakt likadan styrenhet. Och då menar jag exakt! Numren på din gamla styrenhet och den nya måste vara precis samma. Kolla på skroten efter billigaste, det är det nog det bästa alternativet! En ny på Volvo kostar nämligen runt 7000:-, så... :wink: Annars får du lämna in bilen till en bilelektriker som kan köra en diagnos på den.

MVH, Daniel
av HanseN86
DanielTheDude skrev:
Strömma skrev:Om det nu är så att styrenheten kan vara hela eller del av problemet:
Var hittar jag den?
Är den dyr att ersätta?
Det är nog inte omöjligt att den är dålig. Har själv bytt styrenhet två gånger, så... :wink:
Den sitter nere på högersidan vid A-stolpen, alltså vid fötterna på passagerarsidan, bakom plastluckan där.
Vad som brukar vara problemet vet jag ej exakt, men jag antar att lödningar ger upp eller liknande (har hört en del om vattenläckage som kan kortsluta styrenheten också, men det kanske är på 480?). Att kontrollera den själv är nog svårt. Det du kan göra isåfall är att testa med en exakt likadan styrenhet. Och då menar jag exakt! Numren på din gamla styrenhet och den nya måste vara precis samma. Kolla på skroten efter billigaste, det är det nog det bästa alternativet! En ny på Volvo kostar nämligen runt 7000:-, så... :wink: Annars får du lämna in bilen till en bilelektriker som kan köra en diagnos på den.

MVH, Daniel

Visst är den kanske dålig, och den har ju med ABS att göra (enligt en snabb googling), och d känns lite skumt att bilen ska hacka vid körning om det är ABS styrenheten det är fel på.. Om den då inte tvärbromsar stup i kvarten men skulle inte själv anse det som en "hackning" ^^

Helst skulle du igentligen kolla om du har någon med en 460 du kan prova den ifrån så du slipper slänga ut massa onödiga pengar.. Fast är nog kanske inte så förbaskat dyr heller för den delen..

Läste nu också att det finns en "styrenhet för bränsleinsprutningen", låter mer som det skulle kunna va något sånnt, är kanske den Daniel pratar om.. Ursäkta mina luddiga svar :D
av DanielTheDude
HanseN86 skrev:Läste nu också att det finns en "styrenhet för bränsleinsprutningen", låter mer som det skulle kunna va något sånnt, är kanske den Daniel pratar om.. Ursäkta mina luddiga svar :D
Hehe, japp, det är den jag menar. :)

Sen är det väl mest uttag 2 i diagnosboxen som borde vara intressant. Det är uttaget för bränslesystemet. Och den visade 1-1-1 om jag inte minns fel, eller? Så, ja, det är inte omöjligt som sagt att det är nåt med styrenheten.

Det bästa är väl egentligen att kolla upp det med en bilelektriker, som sagt, innan du slänger tusenlapp efter tusenlapp i sjön på att testa olika prylar...

Förresten, felkoderna för ABS-systemet är:

4-4-4 = No power supply to valves in hydraulic unit
2-1-1 = Left side front wheel sensor: no signal or moving off
1-4-2 = Faulty stop (brake) lamp switch: open circuit

MVH, Daniel
av Strömma
DanielTheDude skrev:Sen är det väl mest uttag 2 i diagnosboxen som borde vara intressant. Det är uttaget för bränslesystemet. Och den visade 1-1-1 om jag inte minns fel, eller? Så, ja, det är inte omöjligt som sagt att det är nåt med styrenheten.

Det bästa är väl egentligen att kolla upp det med en bilelektriker, som sagt, innan du slänger tusenlapp efter tusenlapp i sjön på att testa olika prylar...

Förresten, felkoderna för ABS-systemet är:

4-4-4 = No power supply to valves in hydraulic unit
2-1-1 = Left side front wheel sensor: no signal or moving off
1-4-2 = Faulty stop (brake) lamp switch: open circuit

MVH, Daniel
Om det är styrenheten och den kostar 7000:- så känns det som om det är dags att lägga ner typ. Har hört något om att det ska sitta någon styrenhet på vänster sida med, dvs motsvarande fast på förarsidan?

Tycker det känns lite skumt med felkoderna. Dom du listar här för abs:en är vad jag läser ut på 3:an, som borde visa felkoder för tändningen, men där just dessa felkoder å andra sidan inte finns?

Vet inte om det är inbillning nu... Men jag har faktiskt för mig att det ville dö innan tomgången stabilerade sig tidigare vid ett par tillfällen i samband med inbromsning. Skulle det kunna vara så att abs:en spökar, och det ger dessa symtom?

För att förtydliga:
Den hackar inte på så sätt att bromsarna ligger på, utan på det gamla hederliga sättet vid typ elfel (glappkontakt etc) eller bränsle-luft-vacumfel.

Uppdatering:
Har ikväll nollställt och försökt få ut nya felkoder.

Provade först efter att ha nollställt och fick 1-1-1 på samtliga.

Körde sedan 3-4 km i varierande hastighet, och nu gick bilen helt plötsligt ok, med undantag för att den var lite skum på tomgång precis som jag vill minnas att den varit tidigare. Nytt test och 1-1-1.

Körde återigen en sväng, denna gången något längre, kanske 5-6 km. Bilen går fortfarande helt ok, men kan vara lite tveksam och dippa lite på tomgång vid inbromsning. Nytt test, återigen 1-1-1.

Utgår ifrån att det är en ren slump, för det är väl inte möjligt att återställandet kan påverka?
av HanseN86
Känns inte som att nollställningen kan påverka men jag vet faktiskt inte.. Men jag ska också passa på att lyfta denna tråden för jag har lite precis samma sak som dig..

Den ligger på lagom varv när d gällr tomgång, men "hoppar" lite ner och upp igen..
När jag kör med den går den bra, går faktiskt ruggigt bra, men inte på gämn hastighet, eller precis om man släpper lite på gasen och drar på igen, precis första droppen den får så hackar den till känns det som.. Har bytt slangarna på insuget igen för där va faktiskt mitt fel sisst, men dena gång hjälpte det inte..

Men en sak jag inte blir riktigt klok på, testade tändstiften, såg ut att ha ganska okej gnista på dem.. Men nä'r jag hade haft alla ute och satt i dem igen, så rycker bilen nu inte lika mycket, men är istället inte heller lika pigg o_O så det slog mit att nått av tändstiften då kanske kan vara dåliga och kanske kan ge ett annat symptom om den sitter på en annan kolv nu ? har jag fel?
av biltokig
Halloj!

Min volvo 440 börjar hacka vid 3000 varv/m. Vad kan det bero på? Jag har letat genom hela motorn och har inte hittat felet!

Tacksam för svar!

Kevin

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]