Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DjJoakim
Tjenare, har en b230f i min 244 - 89.
Nu har motorn börjat ticka...

Låter som det kommer ifrån toppen, en polare hade samma problem och han gjorde inget åt det, det lät bara värre och värre tillslut sköt han veven igenom blocket.. trasiga ramlager resulterade det till alltså..

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska börja med, kolla om ventilerna är rätt inställda eller något annat tips ?
Böt ölfilter ( oljefilter ) och motorolja idag..

Sen märkte jag att fördelaren slår lite också, det lär vara rotorn som är slut eller något sånt.. tips ?

Min motor har bara gått 11 tusen mil därför vill jag inte att den ska rasa :(

Tacksam för svar!

Joakim
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har aldrig lyssnat på fördelaren så vet inte hur pass de ska låta... Men eftersom du har en 89:a så lär du ha lh2.4, och därmed ingen hallgivare i fördelaren så fördelaren i sig är ju inte livsviktig att den sitter 100. Men du kan ju känna om locket sitter löst och glappar, kan vara bra att fixa de då. Lyft av och kolla om det har hänt något...

Toppen då, ja att den tickar är inte hela världen. Bättre att den tickar än är helt tyst. Men du kan ju somsagt kolla ventilspelet. Kall ska det vara 0,35-0,40, varm 0,40-0,45. Är ventilspelet nära det där så är det ingen fara.

Vet inte vad din polare lyckats med om han sköt vev p.g.a. taskigt ventilspel, han lär ha kört ganska hårt för att lyckas me de? :mrgreen:
av DjJoakim
bensinskalle skrev:Har aldrig lyssnat på fördelaren så vet inte hur pass de ska låta... Men eftersom du har en 89:a så lär du ha lh2.4, och därmed ingen hallgivare i fördelaren så fördelaren i sig är ju inte livsviktig att den sitter 100. Men du kan ju känna om locket sitter löst och glappar, kan vara bra att fixa de då. Lyft av och kolla om det har hänt något...

Toppen då, ja att den tickar är inte hela världen. Bättre att den tickar än är helt tyst. Men du kan ju somsagt kolla ventilspelet. Kall ska det vara 0,35-0,40, varm 0,40-0,45. Är ventilspelet nära det där så är det ingen fara.

Vet inte vad din polare lyckats med om han sköt vev p.g.a. taskigt ventilspel, han lär ha kört ganska hårt för att lyckas me de? :mrgreen:
ingen fara med fördelaren, den låter inte längre, och tickandet är inte så mycket utan det är bara lite.. så det ska väl låta så.. min pappa som kört volvo hela sitt liv säger att det inte är någon fara och att det ska låta så eftersom ventilerna öppnar sig, och det stämmer ju..

Men ska ändå kolla ventilspelet,

Det som va felet på min polares va att ramlagerna va dåliga för han hade ingen olja i motorn, vilket han märkte sen :)
av Topgun
-är de inte schims brickor på den typen motor?
har jag för mig.... :-)-) :-)-)
du får väl schimsa' med brickor tills de blir "rättspel"

:D :D

ds 11000 för en 89.a....
låter lite...... :wink:
av DjJoakim
Topgun skrev:-är de inte schims brickor på den typen motor?
har jag för mig.... :-)-) :-)-)
du får väl schimsa' med brickor tills de blir "rättspel"

:D :D

ds 11000 för en 89.a....
låter lite...... :wink:
har ingen aning faktiskt men så kan det säkert vara ;)
Jo den är ju knappt inkörd därför vill ja inte att den ska rasa :)
dalle76 skrev:jo det är det iom att det är överliggande kammaxel.
okej
StefanT5 skrev:Kan vara ett tickande ljud från spridarna med ju.

hm okej, tack!

Tack så mycket!

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]