Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Jag har knåpat på en hel del o trasslat nu med de verse problem nu ett tag.

Det problem som återstår är tomgången. Det va som så att T-korset till vevhusventen gick sönder då hoppade tomgången hej vilt mellan 400-1600 typ andades där imellan. Så ledes bytte jag detta.
Kanon tänkte jag ställde en luftskruven på spjället kanon tomgång 800V. Jag tutade på ganska så mycket ca 300Mil.
Sedan så vart tomgången hoppig igen bara så där över en natt.

Det jag kollat nu är vakumslangar T-kors luft filter. Jag har bytt tänddelar. Jag fick tomgången stabil nu men gamska så låg kanske 650v höjer jag upp den till 800 så blir den ostabil igen o koppar. Dock gasar jag fullt o släpper gasen fort så går den ner o vänder på 400 sedan upp o stabbar sig.

Någon som har tipps o ge.

Hoppas ni förstår hur jag menar ganska så trött nu :P
Ingen skillnad varm som kall. Det är lite mera sporadiskt värre oavsett varm kall motor fläcken startar i rätt tid vilket fått mig att utesluta tempgivaren?

Kan det vara något med vevhus vent o göra?

Jag har bytt romgångsventil idag utan förändring.

Jäkla lurigt detta:(
Det sitter en liten mikrobrytare vi spjällhuset (spjällhusgivaren) som kan vara orsaken, om du har tändningen på och försiktigt vrider gasspjället så ska det höras ett litet klick. Kolla alla kontaktstycken du kan hitta och rengör dom eftersom det ofta bildas oxid i dom som gör att det blir dålig kontakt. det är ju och har varit ganska hör luftfuktighet nu under sommar vilket ofta visar sej som dålig kantakt på sådana ställen.
Det är ingen skillnad varm som kall. Startar hur fint som helst.

Jag har kollat över alla kontakterna som finns under huven kunde inte se någon tindens till oxid men jag gjorde rent o sprutade lite elektronikspray.

Den där lilla piggen på spjälhuset kunde ej höra den klickade någtot men det såg rent o fint ut även där. Dock när jag kopplade ur tomgångsventilen så höjdes tomgången till ca 1200v och den gick då inte att få ner under 1200v. Den är utbytt igen dock utan framgång:(

Jävla gamla bilar man blir tokig.

Tackar för tipps o hjälp att ni pallar med alla frågor:P

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]