Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danny-Boy
#3997
Hej!
Har haft problem nu ett bra tag med min 440 vägrar starta, enbart när temperaturen börjar närma sig noll-strecket. När den väl startar går den som en klocka.
Nu har jag haft gott om tid att felsöka och kommit fram till följande:
Den har varit på verkstad en gång för felsökning då den var stendöd, det fanns då ingen gnista från tändspolen. Efter rengöring av diverse poler fick de den att starta igen (förmodligen pga. att det blev varmare ute).

Upptäckte nu idag att om jag vrider på och av tändningen ett antal ggr. så kommer man till ett läge då det knäpper till ca 3-4 ggr i snabb takt (glappar) vid handsfacket, i detta läge vägrar den starta.
Nu sitter här minst 2-3 relä (enl. handbok ett huvudrelä och pumprelä) som jag anser verka fungera som de ska när man lyssnar och känner på dem. Men det verkar finnas något ytterligare längre upp som inte klickar som det ska när det strular, vad är då det och hur kommer man åt det???

Tacksam för svar då jag börjar bli trött på att ligga med huvudet ner under handskfacket och fötterna upp i ryggstödet :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
#4012
Det är väl en härlig ställning att ligga i?

Du har dålig kontakt nånstans, svårt att hitta. låt motorn gå på tomgång och ryck i alla kablar du kan hitta. Det enda jag kommer ihåg att jag har varit ute för är dålig kontakt på pluskabeln från batteriet, där förgreningen sitter, några cm från polen.
av Danny-Boy
#4306
Jodå! visst har jag glapp någonstans alltid...?
Bytte båda reläerna för säkerhets skull, men det ena liksom hänger sig i fel läge (anslutet läge) så jag misstänker någon krypström någonstans mellan tändningslås och relä. Men det kan ju i princip vara var som helst i bilen, från batteriet har jag inte hittat något.
För tillfället smörjer jag in hela bilen med elektronikspray.... Förutom ratten då förståss... hehe

Är långt ifrån den på forum[…]

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]