Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
Har du själv skarvat kardanen utan att balansera den efter kan du nog vara ganska säker på att det ligger i kardanen. Typiskt för en sådan obalans är att den finns i en hastighet för att sedan försvinna.
rd350 skrev:Har du själv skarvat kardanen utan att balansera den efter kan du nog vara ganska säker på att det ligger i kardanen. Typiskt för en sådan obalans är att den finns i en hastighet för att sedan försvinna.
Jepp kardanen är kapad med röravskärare för att sedan slå i den konade medbringaren och sedan svetsad.
Men jag får väl åka ner till GBG och få den ballanserad. Men jag tycker det är så knepigt just att det bara är vid start på 1 och 2;an
av Henke3
Troligtvis längden på momentstagen som behöver ändras om du har sänkt bilen. Vanligt fenomen som du beskriver på banracingbilar samt även 240 ambulanser. Finns 5 resp 10mm kortare momentstag. Om de är slut på Volvo så kapa själv. När jag åkte 240 VOC -98 så fanns stagen att köpa.
av Henke3
Hittade detta från en annan tråd:
"Läste i VOC reglementet att det fanns olika momentstag till bakaxel standard är 402 mm sen finns det ett som är 5mm kortare med detnr(1329615) &10mm kortare med detnr(1229836)."
Henke3 skrev:Hittade detta från en annan tråd:
"Läste i VOC reglementet att det fanns olika momentstag till bakaxel standard är 402 mm sen finns det ett som är 5mm kortare med detnr(1329615) &10mm kortare med detnr(1229836)."
Ok. Men hur får jag reda på hur mycket som ska kortas isf?
Samt det blir ju inte lätt att få dit dom sedan isf. men tankte på att dom precis gick dit nu.
av Henke3
börja med 5mm kortare om du inte har sänkt bilen extremt mycket.
om du lossar de stora bultarna i bärarmsbussningarna ett par varv, sen tar du bort bägge momentstagen, kortar dom , sen när du monterar tillbaka vinklar du axeln något neråt så får du i de kortare stagen. sen drar du alla bultar när du har sänkt ner bilen på hjulen eller axeln på pallbockar.
Ja tror jag kapade bort 20 mm på momentstagen på min 140 folkräser. De ger bättre klipp i starter då diffen får en bättre vinkel ;) Så kika på hur din diff pekar nu, om den pekar uppåt så får du korta ner stagen så klumpen gärna pekar lite neråt, för när man då ger på gasen så flexar drivlinan lite och då kommer kardanen och diffen i rät linje och det blir så bra som möjligt då ;)
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]