Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Onkel.Zeb
#412976
Har köpt min polares gamla 240-88...när ja köpte den laddade den inte för att ena generatorremmen hade gått av...bytte den men den laddar fortfarande inte...men lampan lyser inte??ska man bara spänna mer eller e de nå annat?

Mvh Henke
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#412984
Onkel.Zeb skrev:Har köpt min polares gamla 240-88...när ja köpte den laddade den inte för att ena generatorremmen hade gått av...bytte den men den laddar fortfarande inte...men lampan lyser inte??ska man bara spänna mer eller e de nå annat?

Mvh Henke

Hur har du konstaterat att den inte laddar, har du mätt upp med instrument eller på annat sätt :?:

OBS, om du spänner remmen för hårt kan saker och ting skadas t.ex lager i generatorn. :!: :!: :-O)
av Onkel.Zeb
#413204
ha konsaterat det genom att bilen inte får ström efter ett tag...kan inte köra stereon å vindrutetorkarna samtidigt bla....så dålig ström att den tappar tom tändströmmen... ??:-/
Användarvisningsbild
av dalle76
#413215
lyser ladd lampan med motorn avstängd och tänningen på? det måste den göra för annars får generatorn ingen magnetiseringsström och kann ej heller börja ladda
av rd350
#413334
Lyser inte lampan när du slår yill tändningen är kolen slut i generatorn, byt kolhållare så funkar allt igen. Kolla för all del säkringarna först men till 99% kolen!
Användarvisningsbild
av dalle76
#413397
kan även vara så enkelt att glödlampan i instrumenentet är paj om den inte lyser med påslagn
en tändning
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#413398
Onkel.Zeb skrev:ha konsaterat det genom att bilen inte får ström efter ett tag...kan inte köra stereon å vindrutetorkarna samtidigt bla....så dålig ström att den tappar tom tändströmmen... ??:-/
Felsökning av batteriladdningssystem.

Det är meningen att detta skall vara en grundlig genomgång av sagda system men det är upp till dig hur noggrann du vill vara men det är rekommendabelt att vara grundlig när man jagar elfel. Jag hoppas också att jag själv varit grundlig när jag sammanställt genomgången annars ber jag om ursäkt på förhand.

LADDNINGSLAMPA.
Vid påslagen tändning, lyser laddningslampan? Om JA gå vidare till nästa punkt, "GENERATOR"

Om NEJ kontrollera att spänning från tändningslåset finns vid säkring 12,om spänning ej finns vid säkring 12 mät då efter spänning vid anslutning 15 på tändningslåset. Har du ingen spänning vid anslutning 15 så har du nog ett problem med ditt tändningslås. Om spänning finns vid anslutning 15 mät då mellan säkring 12 och anslutning 15 på tändningslås(Blå/gul kabel) för att kontrollera att kabeln är hel.

Om spänning finns kontrollera att laddningslampan är hel, kontrollera säkring 13 om den är hel, gör också rent hållaren för säkringen (en god ide är att du som allmän åtgärd rengör alla säkringshållare samt säkringar när du ändå håller på), om lampan fortfarande inte lyser kontrollera smal (0,75) röd kabel som går mellan laddningslampa och generatorns anslutning +61 (förväxla inte med tjock röd kabel på generatorn (6,0) på anslutning B +. Den smala kabeln går genom ett grått 8-poligt kontaktdon som sitter i en klamma på torpedväggen ovanför motorn, ta isär kontaktdonet och rengör om så behövs.
OBS NÄR DU JOBBAR MED KABLAR VID GENERATORN KOPPLA BORT MINUSPOLEN PÅ BATTERIET!!!
Mät upp för att säkerställa att nämnda krets(mellan laddlampa och generator) är OK.

GENERATOR
Kontrollera att generatorn sitter korrekt monterad. Kontrollera att rem eller remmar är felfria och korrekt spända (man trycker ned remmen mitt emellan remskivorna. djupet skall vara 6-8 mm.

KOPPLA NU BORT MINUSPOLEN PÅ BATTERIET!
Kontrollera att alla anslutningar till generatorn( lossa gör rent och anslut igen). Kabeln från anslutning B+ går ner till Startmotorn lossa gör rent och innan du ansluter igen så mät upp att kabeln mellan generator och startmotor är OK. Passa också på att på samma sätt kontrollera kabeln mellan startmotor och batteriet. Anslut kablarna igen.

Ta loss och rengör Batteriets kabelsskor en i taget, minuspolen först. Spänningsmät batteriet, om spänningen ligger vid c:a 10 V eller lägre kan det kasseras direkt eftersom batteriet troligen har en eller fler defekta celler mellan 11-12 V kontrollera batteriets syravikt med syraprovare. Om syravikten är låg så ladda batteriet och mät igen. Om spänningen fortfarande är låg när batteriet är obelastat så är det nog dags att skaffa ett nytt.

Anslut batterikablarna, pluspolen först. Starta motorn och lyssna efter missljud från generatorn.Skrikande ljud från generatorn innebär med stor säkerhet lagerfel och generatorn måste bytas. Stäng av motorn.

KOPPLA NU BORT MINUSPOLEN FRÅN BATTERIET, PLUSPOLEN SKALL SITTA KVAR!
TÄNDNINGEN SKALL VARA AV!
Koppla en testlampa mellan batteriets minuspol och minuspolens löstagna kabelsko.
Om du inte har en "riktig" testlampa så duger en vanlig 12V -lampa med anslutna sladdar, man kan också ansluta en voltmeter bara det kan indikera förekomsten av spänning.

Förutsättningen för följande kontroll är att strömförbrukare som normalt får ström oavsett tändningen är på eller inte skall kopplas bort och då kan man börja med att plocka bort säkringen för klockan.

Om nu testanordningen inte indikerar så är denna del av felsökningen klar och du kan gå vidare men om den fortfarande indikerar så kopplar du bort kablarna från generatorn. Om testanordningen nu slutar indikera har du hittat ett fel i generatorn.
Om testanordningen fortfarande indikerar så tar du loss säkringarna en efter en tills testanordningen slutar indikera för då har du hittat den eller de kretsar där fel finns. Dessa fel måste i så fall åtgärdas innan man kan gå vidare eller eventuellt så kanske du har funnit lösningen.

ANSLUT MINUSPOLENS KABELSKO OCH KONTROLLERA ATT BÄGGE KABELSKORNA SITTER KORREKT!
Starta motorn och anslut voltmetern till batteriet, nu skall du kunna avläsa mellan 14 och 15 volt. Slå på strålkastarna, spänningen skall nu sjunka för att sedan stiga igen om allt fungerar korrekt.

SYMPTOM TROLIGA FELKÄLLOR
Om spänningen är för låg: Generatorns stator, rotor, dioder eller spänningsregulatorn.
Om spänningen är för hög: Byt spänningsregulator.

Kolla generatorkolen och släpringarna, om kolen är slut så köp nya och montera,var noggrann. Om släpringarna är i dålig kondition, byt då generator.

Om du skall byta generatorn, ta med den gamla av två anledningar, för de första så säkerställer det att du får en som är jämförbar med din gamla. Det kan också vara så att det finns renoverade utbytesgeneratorer och det brukar vara ekonomiskt fördelaktigt. Om du köper en renoverad se då efter att remskiva finns på den du köper annars måste du ta bort den från din gamla och montera den på den du köper.Likadant kan rekommenderas att du tar med den gamla regulatorn om du skall köpa en sådan men i det fallet är det bara för att du skall vara säker på att få en som passar.


Hoppas detta kan hjälpa dig.
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
av Onkel.Zeb
#413445
nu ha ja laddat bateriet å spännt remmen...lampan lyser när man vrider på nyckeln...men slocknar när man startar den (som de ska vara?) va ut å åkte en sväng...märkte inte av nå problem...måste köpa en mätare å kolla spänningen...var köper man en sån till en billig peng
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#413498
Onkel.Zeb skrev:nu ha ja laddat bateriet å spännt remmen...lampan lyser när man vrider på nyckeln...men slocknar när man startar den (som de ska vara?) va ut å åkte en sväng...märkte inte av nå problem...måste köpa en mätare å kolla spänningen...var köper man en sån till en billig peng
Du bor ju tydligen i Farsta, gå ner till Clas Ohlsson, dom har ganska billiga så kallade "multimeters". Glöm inte att kolla om batteri följer med till multimetern annars får du köpa ett sånt också, om du är osäker, fråga personalen vid den manuella disken.

LLLLycka till :)

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]