Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobbeturbo33
#407934
Min 440 har varit stilla ca 1,5 år , men nu är det dags för besiktning, :)

Men när jag skulle ut och provköra så kändes bromspedalen helt mjuk, när bilen är igång, går att trycka i botten utan problem.

startar jag så slocknar de två lamporna för bromsar ( Bomslampan och ABS) ,men pumpar jag några ( 3-5) gånger på bromspedalen så tänds de båda lamporna igen, men slocknar när jag slutat bromsa efter ca 10 sekunder.

Och när jag bromsat ett antal gånger sådär så märker man också att nivån siger i bromsvätskebehållaren. :(
Men sjunker sen stilla tillbaka.

Stänger jag av bilen och bromsar nu så är den fortfarande mjuk cirka 6-7 bromsningar , sen blir det stumt.
Håller jag ner bromspedalen och vrider på tändning så knäpper det till och pedalen går att trycka i botten.


Under tiden bilen har vilat så har inget av bromssystemet varit demonterat.


Någon som vet vad som är galet??

Tacksam för svar och goda råd!!!
av tobbeturbo33
#407973
hur har luften kommit dit då??,

Men jag ska prova, Men tänkte att jag slänger ut frågan här först, om det kanske är nåt generellt fel , så jag inte luftar i onödan... :)
Användarvisningsbild
av vetten
#408346
Har för mej att det sitter en backventil i ABS-en som kan kärva fast om bilen får stå för länge. Jag har själv aldrig behövt att riva i det systemet på mina bilar men du kan nog få lite hjälp i Haynes rep.handbok.
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]