Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo740ägare
#398728
Har bytt till en B23 motor från en 740 årsmodell 85 i min 240i.
På B23an satt det brytarlös tändning original, valde att inte använda den och plockade hela fördelarn från original motorn en B21a, på B21an satt det tändning med brytare. Funkar det inte att byta från ett brytarlöst system till ett system med brytare??
Bilen går som en kratta och är svårstartad.
Senast redigerad av 1 volvo740ägare, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#398829
Jaha, din beskrivning blev lite luddig. "På B23an satt det brytarlös tändning original, valde att inte använda den och plockade hela fördelarn från original motorn en B21a".
Annars är det väl så att B21A alltid hade brytarspetsar? Vad har du för motor nu? Förgasare eller insprut? Om insprut, vilket system? I vilken kondition var dom tänddelar, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, tändspole m.m. som du satte i motorn? Bara för att det är brytarlöst är det inte odödligt. Det kräver sitt underhåll det också även om det blir betydligt längre intervaller än med stenåldersbrytare. Du är väl medveten om att fördelaren skall smörjas en gång om året ungefär, med en tesked olja? Gäller alla fördelare.
Och hur är motorn i sig själv? Har du gjort t.ex. ett kompprov? Fungerar bränsletillförseln? Gör stargasprovet. Startar den på gas men inte på normalt sätt med bensin, så har du ett problem med bränsletillförseln. Startar den inte alls på startgas, kan du misstänka tändningen. Har du kollat tändinställningen, sitter fördelaren fast som den skall och i rätt läge?
av volvo740ägare
#398835
Rådlös skrev:Jaha, din beskrivning blev lite luddig. "På B23an satt det brytarlös tändning original, valde att inte använda den och plockade hela fördelarn från original motorn en B21a".
Annars är det väl så att B21A alltid hade brytarspetsar? Vad har du för motor nu? Förgasare eller insprut? Om insprut, vilket system? I vilken kondition var dom tänddelar, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, tändspole m.m. som du satte i motorn? Bara för att det är brytarlöst är det inte odödligt. Det kräver sitt underhåll det också även om det blir betydligt längre intervaller än med stenåldersbrytare. Du är väl medveten om att fördelaren skall smörjas en gång om året ungefär, med en tesked olja? Gäller alla fördelare.
Och hur är motorn i sig själv? Har du gjort t.ex. ett kompprov? Fungerar bränsletillförseln? Gör stargasprovet. Startar den på gas men inte på normalt sätt med bensin, så har du ett problem med bränsletillförseln. Startar den inte alls på startgas, kan du misstänka tändningen. Har du kollat tändinställningen, sitter fördelaren fast som den skall och i rätt läge?
Jag vet att beskrivningen inte blev så bra.
B21an hadde ju alltid brytarspetsar
Sitter en förgasare på B23an.
Fördelarlock, rotor och tändkablar är nya, har då inte varit några problem med tändspolen förut.
Den får då bensin som den ska och fördelaren sitter.
av Arne
#401089
Till att börja med så motorn du tagit från en 740 -85 års modell är ingen B23 utan en B230. En B23 fördelare eller B21 fördelare har helt fel tändkurva till en B230. Åk på skroten och köp en fördelare, tändspole, tändmodul och kabelhärva från en B230A så har du en stående monterad fördelare som funkar. Du hittar detta för ett par hundralappar på skroten.
av volvo740ägare
#403582
Arne skrev:Till att börja med så motorn du tagit från en 740 -85 års modell är ingen B23 utan en B230. En B23 fördelare eller B21 fördelare har helt fel tändkurva till en B230. Åk på skroten och köp en fördelare, tändspole, tändmodul och kabelhärva från en B230A så har du en stående monterad fördelare som funkar. Du hittar detta för ett par hundralappar på skroten.

Kör då på fördelaren från B21an och det är då inga problem, den går hur fint som helst.

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]