Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen startar alltid när den är kall..... men skulle jag köra någon km för att sedan stänga av den och gå in i affären startar den med all säkerhet inte när jag kommer ut igen.... Den tänder till men dör direkt för att sedan bara mala.... Hjälper vare sig inte med mer gas pådrag eller nåt.... Det enda man kan göra är att vänta precis som om han behöver kyla ner sig lite innan man kan få igång den igen.... Har läst om några open air ventiler som brukar kunna spöka skulle det kunna vara någon sån grejj ??? Vart sitter dessa ventiler ???? Har provat att öppna luftfilter bruken vid dessa problem men märker ingen skillnad.....

tacksam för svar....
Du menar Pulsairventilerna, sitter två stycken i frankant på motorn på höger sida, går slang från dom till luftburken.

En annan sak som kan spöka är styrtrycksventilen,(den ger för lågt tryck när den är varm), sitter under insuget, framför luftmängdmätaren.

Om mätskivan i luftmängdmätaren inte är centrerad kan man få såna problem också, om den står för lågt så får inte spridarna nåt bränsle, men då den är kall startar den via kallstartventilen och då lyfter skivan och det fungerar.

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]