Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PAGU
Hej. Vi har precis blivit lyckliga ägare till en 245'a, årgång 89 (model GL). Bilen har kört ett tag (50.000 mil), men är i fint skick (utöver rost på bakluckan).

Dock kinkar 1'ans och 2'ans växel, och jag hoppas att det är någon av er som vet mer om bilar än oss, som kan leda oss på spåret:

När bilen har stått stilla och är kall, kan man enkelt skifta mellan alla växlar, men så snart vi är ute och kör, är det svårt att få i både ettans och tvåans växel. För att lyckas, skall man liksom "pressa" växelspaken til vänster, och trycka lite nedåt, och så går växlarna i.

De andra växlar går fint i, och när vi kör hörs inga missljud från varken motor eller växellåda.

Har ni en ide om vart felet kan ligga? (Och, är det något vi själva kan ordna???)

Vänlig hälsning och tack för hjälpen,

Patrik Gustavsson, [email protected]
av Arne
Byt olja i växellådan, om du har någon i den.
av PAGU
Förlåt, men det låter nästan för enkelt - om det inte vore olja nog, borde det inte vara svårt att växla till övriga växlar oxå???

Hur kan jag se oljlenivån i lådan???

/Patrik
Användarvisningsbild
av prototypen
Om du lyfter på gummidamasken så ser du en metallbit som sitter med två skruvar, det är den som hindrar att du skall få i backen utan att lyfta spärren. Lossa skruvarna och flytta den lita åt vänster så är problemet löst. För att prova om det är felet så kan du lyfta på "backspärren" när du växlar normal på 1 & 2 (utan att komma åt backen) så ser du säkert att det är lätt att lägga i växlarna.
av PAGU
Tak prototypen - jag går ner lite senare idag och prövar att lyfta "damasken". Om det åtgärdar felet så bjuder jag med glädje på en kall öl när du kommer förbi Köpenhamn! :D

Jag updaterar så snart jag har testat...
av PAGU
Det var som f... Jag gjorde som du sa: Lyfte på damasken, och justerade skruvarna mera til vänster. Och, det fungerade!!! :D

(Det enda jag kan vara lite eftertänksam om, är att jag nu har justerat ut "back-stoppet" nästan helt till vänster - tänker om mina problem med ettan och tvåan är symptom på noget med själva växellådan, men anyway, nu fungerar det och det var det viktiga!)

Tusen tack för hjälpen - hoppas jag kan återgälda den i framtiden!!!

Glad kväll önskar Patrik!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Grundproblemet är nog slitna bussningar mellan spaken och stången fram till lådan. Du har ganska mycket glapp i sidled på spaken va?

Det är två små plastbussningar och en o-ring, lätta att byta om man bara får loss stoppskruven till sprinten. 1209638 <--om jag har artikelnumret i huvudet måste det betyda att jag har bytt några stycken... :P
av PAGU
Precis Sparkz, det glappar en del i sidled.

Vad är din professionella värdering, är det något jag kan ordna själv?

(Detta är vår första bil, jag har aldrig "mekat" förr, men är frisk på det!).

Kan man ordna bussningarna från insidan på bilen, eller blir jag tvungen att hissa upp den och demontera en massa för att komma till? :???:

Tusen tack för god hjälp, och tack för ett fantastisk forum!

Vänliga hälsningar från Patrik
Användarvisningsbild
av Sparkz
Under bilen måste du, men du behöver inte demontera så mycket. Det är lite trångt över kardanaxeln bara. Längst ner på spaken sitter en liten stoppskruv (4 mm insex). Lossa den och tryck ut tappen med en polygrip. Både skruven och tappen kan sitta hårt, men det brukar gå bra.
Ta bort de gamla bussningarna och putsa bort ev. rost i hålen och på insidan på gaffeln. De nya bussningarna ska gå i lätt. Smörj och sätt ihop.
Det ska sitta en o-ring på en av bussningarna, se till att du får med den när du köper.

Edit: en bild på stången fram till lådan med nya bussningar monterade:
Bild
Bild
av PAGU
Wow - nu tror jag faktisk att jag vågar prova själv! Håll tummarna, och igen, tack för hjälpen!!! :-)
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]