Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja :shock:
Det sätt som jag fått lära mej om hur man "nollar" är att göra bilen strömlös några timmar eller över natten (kom ihåg radiokoden om sån behövs) Då ska den vara nollad. Har för mej att det står nått om hur man gör någonsans här på forumet eller i mina "samlingar" :lol:
Om du PM:ar mej kan jag hjälpa dej med dom felkodlistor som jag har, säger inte att dom är kompletta ?:-/ Men kan ju alltid vara bra att ha :mrgreen:
Ännu en uppdatering av bilen som på allvar försöker få mig galen och ruinerad...

Idag slängde jag i en fin, begagnad tomgångsmotor, nollade felkoderna och tog av batteriet en bra stund. Gick sen ut för att testa och insåg genast att det inte finns någon tomgång alls. När jag kört runt en stund så hade jag en tomgång ibland, om jag hade tur, som låg på runt 150 RPM... Mestadels dog den direkt man släppte gasen. Hela motorn hoppar när man står still! Det är alltså helt tvärtom nu. Bilen går dock fortfarande trögt och tungt och miljölampan lyser.

Kollade felkoderna igen och nu har ytterligare en felkod dykt upp. Även de två första felkoderna kom tillbaka igen, även med ny tomgångsmotor... Denna gången kom även felkod 1-2-2, som är "lufttempgivarsignal". Varför fick jag inte den felkoden före jag bytte tomgångsmotorn? Var sitter den? Och kan den vara orsaken till att bilen går tungt och trögt?

Alltså...vad är problemet med bilen? Skumt är det att miljölampan började lysa direkt efter jag bytt styrenheten. Bilen gick dock lika konstigt ett tag före, så...ja, nåt större fel där kan det väl inte vara.

Så, vad ska jag göra? Ska jag behöva lämna in bilen för en felsökning?

MVH, Daniel
Vet inte om du haft fler trådar om problemen. Men vad är det för motor i bilen? Har du bytt förbrukningsdelar så som tändstift, luftfilter, bränslefilter, kollat att tänddelar så som tändkablar/hattar, rotor,fördelare osv är i bra skick. Kolla att kontakter & jordpunkter är fria från oxid. Miljölampan lyser säger du, är katten trasig, eller lambdasond kanske?
N0RBERG skrev:Vet inte om du haft fler trådar om problemen. Men vad är det för motor i bilen? Har du bytt förbrukningsdelar så som tändstift, luftfilter, bränslefilter, kollat att tänddelar så som tändkablar/hattar, rotor,fördelare osv är i bra skick. Kolla att kontakter & jordpunkter är fria från oxid. Miljölampan lyser säger du, är katten trasig, eller lambdasond kanske?
Hej!

Nej, jag har inte haft fler trådar angående detta problem. Motorn är en B20F. Japp, alla förbrukningsprylar är nyligen bytta. Kontakterna är i jättefint skick och faktiskt nästan utan oxid på de allra flesta ställena. Har nämligen precis kollat igenom mer eller mindre varenda eldetalj i bilen de senaste månaderna...

Att miljölampan lyser behöver inte betyda just att lambdasonden är sönder. Det är en indikation på att nånting är fel nånstans i bränsle/avgasreningssystemet. Och i.o.m. mina felkoder så känns det ännu mer tveksamt att lambdasonden är trasig. Man ska aldrig säga aldrig såklart.

MVH, Daniel
Kanske nån kan svara på det här då:

Hur ska tomgångsmotorn vara inuti om den är okej? Var vrider man runt för att göra rent och ska den vara lätt att vrida? För jag testade lite med en skruvmejsel igenom det större röret att flytta spjället där inne och det rör sig inte en millimeter. Inte på nån av mina tomgångsmotorer. ?:-/

MVH, Daniel
Har den en tvåpolig eller trepolig kontakt? Den med trepolig ska det inte vara något problem att "vrida" runt eller försiktigt pilla runt den med en smal mejsel, har du den tvåpoliga så har jag för mej att sliden är fjäderbelastad (returfjäder) så att den är svårare, med det ska ändå gå att röra den.
vetten skrev:Har den en tvåpolig eller trepolig kontakt? Den med trepolig ska det inte vara något problem att "vrida" runt eller försiktigt pilla runt den med en smal mejsel, har du den tvåpoliga så har jag för mej att sliden är fjäderbelastad (returfjäder) så att den är svårare, med det ska ändå gå att röra den.
Det är den tvåpoliga varianten jag har. Jag kollade på min gamla igen och försökte flytta sliden. Och istället för att röra sig så blev den skadad, så den bara till att slänga... Surt, för bilen hade åtminstone tomgång med den, om än hög.

Hur kan man kolla om den jag nyligen skaffade är hel eller inte?

MVH, Daniel

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]