Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvorulle
hej alla.
har lyckats besiktiga min volvo 245:a årmod 89 med blankt papper.
men har lite vib i bilen,har bytat kors,stödlager,hardy skiva,så där var inte problemet.
tror att det är bakaxeln,när jag snurrar på värnster bak hjul så hörs ett knäppande ljud,inget när jag snurrar höger.
måste vara något i diffen,vad kan vara i sönder där,om iså fall går det att fixa lätt eller byta hela bakaxelen.

hej från micke
av Vovlo_Henrik
Det ljud du hör är helt okej och ska vara så :wink: Har du monterat kardanen rätt?? Snö i fälgarna?
av volvorulle
hej och tack för era svar.
det har varit så sen i sommras,vinterdäcken sitter på nu,inget löst under till,det är kollat när jag byte bussningar under till,allt sitter som det ska.
fär vänta på bättre väder och öppna diffen.
micke
av volvorulle
hej,bakaxelen har aldrig bytats på den tror jag,bilen har jag haft i 5 år,aldrig öppnat diffen på den.
micke
av volvorulle
tömnde diffen på olja bara för att kolla,hade spånn på uttapnings pluggen,så det blir till att leta efter en annan bakaxel,inte lönt att reperera denna tycker jag,då ska jag först öppna den,kolla vad som är kast och sen leta delar,bättre hitta en annan och fixa till.nästan säker på att det är en 10:31 axel,men ska lyfta och kolla riktig innan jag jagar axel.
av Vovlo_Henrik
Spån blir det alltid i en bakaxel, därför bör oljan bytas med jämna mellanrum så man får ur detta :wink:
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]