Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjenare. Har inskaffat mig en 440 från 92. Har ingen aning vad det sitter för motor i. Men den startar när den är kall och går bara på tomgång i några minuter sen dör den :( Den svarar inte alls på nå gas utan bara dör om man snuddar gasen. får felkod 1-2-2 samt 3-1-3.
Hej!

Jag tycker det påminner om när luftmassemätaren är sönder. Den sitter mellan röret från luftburken till insuget. Testa att ta loss kontakten där och se om bilen beter sig annorlunda.

MVH,
Daniel
av N0RBERG
Volvo745racing_ skrev:får felkod 1-2-2 samt 3-1-3.
1-2-2 = lufttemperaturgivaren
3-1-3 = EVAP-ventilen (spontant). (Spontant betyder, att koden kan uppträda utan att det finns något fel).

Så står det i min verkstadshandbok.
Nu har jag troligtvis kommit på varför den inte gick upp i varv. Laddade batteriet över natten och vips så startade den och gick bra i 10 min sen dog den. Kollade då genast generatorn och den laddade mellan 11,5 och 12 volt. Sen en till klurig sak är att när jag stänger av bilen efter att den gått så går bränslepumpen hela tiden ! så jag måste ta av minuspolen från batteriet för att den ska sluta :|

Är nog nåt elfel. Vet inte som det där med pumpen och generatorn är samma problem så att generatorn laddar för lite för att pumpen spökar :?:

Vart sitter huvudpumpen på en 440 och finns det nåt relä ? :D
Användarvisningsbild
av vetten
Är du säker på att det är soppapumpen som går, den sitter monterad i tanken baktill i bilen, sen sitter reläet under handskfacket har jag för mej, ett till pumpen och ett till motorstyrningen.

Det sitter en liten elektrisk vattenpump i motorrummet på förarsidan som kan gå en liten stund efter att man stängt av motorn, det verkar som den sitter på dom flesta av bilarna fast den väl egentligen är till för att kyla turbon efter avstängning på turbomotorerna, kan det möjligen vara den du hör? Den sitter långt ner i motorrummet på förarsidan. Den kan gå flera minuter efter att motorn stängts av, men den ska alltid stanna efter ett tag, ett litet trix att stänga av den ändå är att först stänga av motorn och sen sätta på tändningen igen utan att starta och sen stänga av tändningen, då brukar den stanna.
vetten skrev:Är du säker på att det är soppapumpen som går, den sitter monterad i tanken baktill i bilen, sen sitter reläet under handskfacket har jag för mej, ett till pumpen och ett till motorstyrningen.

Det sitter en liten elektrisk vattenpump i motorrummet på förarsidan som kan gå en liten stund efter att man stängt av motorn, det verkar som den sitter på dom flesta av bilarna fast den väl egentligen är till för att kyla turbon efter avstängning på turbomotorerna, kan det möjligen vara den du hör? Den sitter långt ner i motorrummet på förarsidan. Den kan gå flera minuter efter att motorn stängts av, men den ska alltid stanna efter ett tag, ett litet trix att stänga av den ändå är att först stänga av motorn och sen sätta på tändningen igen utan att starta och sen stänga av tändningen, då brukar den stanna.

Du har helt rätt. Mitt fel. Det låter i motorrummet och den är den där vattenpumpen. Men det där med laddningen då. Jag har tänkt på när den är kall så laddar den hyffsat, men när den blir varmare så då bara sjunker laddningen mer och mer. sen tvärdör bilen :(
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat kolbryggan? Kolen brukar ju bli slitna efter ett tag, det är ganska lätt att byta när du väl har fått bort plastkåpan så sitter den med två skruvar sen är det bara att "vrida" loss den. Troligtvis så sitter det en Valerio Generator i din bil men det finns också bilar med Bosch så kolla det först. Jag brukar köpa på biltema och har aldrig haft problem med dom. Se till att vara försiktig när du monterar den nya så att du inte råkar bryta av något av kolen.
vetten skrev:Har du kollat kolbryggan? Kolen brukar ju bli slitna efter ett tag, det är ganska lätt att byta när du väl har fått bort plastkåpan så sitter den med två skruvar sen är det bara att "vrida" loss den. Troligtvis så sitter det en Valerio Generator i din bil men det finns också bilar med Bosch så kolla det först. Jag brukar köpa på biltema och har aldrig haft problem med dom. Se till att vara försiktig när du monterar den nya så att du inte råkar bryta av något av kolen.

har kollat kolen och dom ser fin ut . men det är 2 anslutningar på generatorn som det inte sitter nån kabel på. 2 flatstift. kan det ha något med det att göra ?:)
av N0RBERG
Volvo745racing_ skrev: men det är 2 anslutningar på generatorn som det inte sitter nån kabel på. 2 flatstift. kan det ha något med det att göra ?:)
Är likadant på min generator, Så det ska nog inte vara orsaken till dina problem.
N0RBERG skrev:
Volvo745racing_ skrev: men det är 2 anslutningar på generatorn som det inte sitter nån kabel på. 2 flatstift. kan det ha något med det att göra ?:)
Är likadant på min generator, Så det ska nog inte vara orsaken till dina problem.
Okej , men det är ju konstigt att den laddar när den är kall. sen när den motorn börjar bli varm slutar den och bilen dör. Kan även tillägga att generatorn blir också väldigt varm .
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]