Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av widdyhabb
Hej!
Jag har en 86:ans 240 med B230A- motor. Den går fint, så när som på att tomgången krånglar ibland. Startar man bilen och kör en liten stund, och sedan släpper ner den på tomgång, går den ryckigt och skakigt (bilen "ruskar"), och den vill nästan lägga av. Det här händer inte alltid, så det kan väl inte ha med själva tomgångsinställningen att göra? Då skulle den väl gå dåligt jämt på tomgång? Motorn går annars jämt och fint på alla varv. Det tycks heller inte spela nån roll om den är varm eller kall. Har kollat den s.k. tomgångsventilen och den funkar. Några råd?
av rd350
Hej! Kolla med startgas efter tjuvluft, runt insugspackning, tomgångsjusterskruv, bromsservo. Kan även vara problem med fukt i fördelarlock.
av Kongo76
Jag hade massa problem med motorstopp, så fort man kopplade ur till friläge (jobbigt i varje korsning). Så jag bytte ut den där tomgångsregulatorn och tändstiften, och motorstoppsproblemet löste sig. Bilen var dock fortsatt orkeslös, och nyligen bytte jag kamremmen, som hade kuggat tre hack.

Nu tänker jag såhär: om remmen inte hade varit överkuggad, hade jag ju aldrig märkt av den dåliga regulatorn/de dåliga tändstiften. Dom nya grejerna var naturligtvis lite fräschare, men egentligen hade jag ju ett allvarligare fel.

Vet inte vad du kan ha för nytta av den här informationen, men så var det i alla fall..

Hur har du kollat regulatorn? Är stiften OK? Det är väl min fundering..
av Redlös
Skruva av locket ovanpå förgasaren (hela aluminiumlocket, 4 skruvar) och kolla gummimembranet där under. Om där är minsta spricka eller hål i det så kan det resultera i risig gång. Enkelt att byta, passa på och gör rent kolven som hänger i membranet när du ändå öppnar där. Glöm inte att fylla på olja i dämpkolven, ska vara ATF.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]