Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du behöver inget blyersättningsmedel om du har en så kallad rödblockmotor från Volvo. D.v.s B-19, -200, -21, -23, -230. Alla motorerna i denna motorfamilj har aluminiumtopp med inpressade hårda stålsäten för ventilerna. Då behövs ingen blyersättning. Troligen har du en B 19-motor.
Om du mot förmodan, skulle ha en Renault-motor, vilket jag inte tror, så bör du undersöka saken med någon Volvoverkstad. Ta reda på VIN-kod eller chassienummer = samma sak.
Bf 95 duger utmärkt!
Jag hade en gång i tiden en 345 -82 med B19-snurra med aluminiumtopp och det var inga problem att köra blyfritt. Jag var dock tvungen att köra på minst 96 oktan för att inte motorn skulle spika allt för j_ligt, var alltid svårt med tändning och hårdheten på stiften för att få motorn lättstartad...
Som Sten Parner säger blyersättning sparar ventiler och säten oavsett årsmodell, vi kör med det i alla bilar även hårt trimade rally motorer...en billig peng för att spara slitage på ventiler, finns olika blyers, vi använder både stp och rs1.
Jag använder aldrig blyersättning, har en del veteranfordon men inga har haft problem med den blyfria bensinen mer än att bestycka om förgasaren då de gärna vill ha lite mer soppa med den nya bensinen. Ingen av mina veteranbilar är speciellt trimmade så hur blyersättningen behövs i de fallen har jag ingen egen erfarenhet av. Har bl.a en B20 som passerat 10k mil med "mjuka" ventilsäten :-)-)
Tänk så här, ventilen landar 1000 tals gånger, stål mot stål med sotrester i kläm från bränslet å inget som smörjer, när bly fanns i bensinen la sig en mjuk hinna mellan tallriken och sätet, alla som har kört med blyad bensin vet hur fina sätena va på b18-b20 när toppen togs isär, men visst blev venteilerna slitna till slut, men då pratar vi många tusen mil, att vi änvänder det till tävlings motorer beror på både smörjande och renande effekt av av säten å ventiler, en av 405 topparna har rostfria ventler och volfram legerade säten (svindyra) så att lägga några kronor på ett bra smörjmedel är aldrig fel. Att tillverkare av motorer säger annat beror ju på att dom inte vill att motorn ska hålla 100000 mil, eget intresse så att säga, som olje bolagen säger om e85, bygga bil som aldrig behöver lagas vill ingen bygga, därför har vi ju detta forum för att hjälpas åt när bilen går sönder, lämna till verkstad är ju svindyrt.

:D
av rd350
För att ta ett exempel, jag började som bilmek -89 och då på en Volvoverkstad. Då var exempelvis 340 med B14 en vanlig bil, ventilerna justerades ganska ofta och då fick man minska spelet dvs slitaget var större på vippa och lyftare än det var på själva ventil och säte, men så hände något tror det var vid nyår -94, bensinbolagen tog bort all bly ur bensinen! I början tillsatte man nån blyersättning som skiljer sig mot den som man själv häller i nu och den hade en massa andra dåliga bieffekter. Men vad som hände med bilarna som gick på blyfri med mjuka ventilsäte var att ventilerna "gick ner" i sätena och ventilspelet försvann helt vilket gjorde att ventilerna brändes! :cry: Detta vet alla som haft en B14 eller för den delen en klassisk B18-b20 topp av för ventilslipning. Alternativet till blyersättning är att ersätta ventilsätena med hårdare alternativ för blyfri bensin. Om man sen vill lägga 5-10 tusen på det eller hundra kronor om året på blyersättning är upp till var och en.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]