- lör 30 jan 2010, 20:08
#373406
Tänk så här, ventilen landar 1000 tals gånger, stål mot stål med sotrester i kläm från bränslet å inget som smörjer, när bly fanns i bensinen la sig en mjuk hinna mellan tallriken och sätet, alla som har kört med blyad bensin vet hur fina sätena va på b18-b20 när toppen togs isär, men visst blev venteilerna slitna till slut, men då pratar vi många tusen mil, att vi änvänder det till tävlings motorer beror på både smörjande och renande effekt av av säten å ventiler, en av 405 topparna har rostfria ventler och volfram legerade säten (svindyra) så att lägga några kronor på ett bra smörjmedel är aldrig fel. Att tillverkare av motorer säger annat beror ju på att dom inte vill att motorn ska hålla 100000 mil, eget intresse så att säga, som olje bolagen säger om e85, bygga bil som aldrig behöver lagas vill ingen bygga, därför har vi ju detta forum för att hjälpas åt när bilen går sönder, lämna till verkstad är ju svindyrt.
:D