- sön 24 jan 2010, 21:08
#370993
Åker traktor ;)
De är bara epor som måste besiktas 1 gång per år, A-traktorer slipper ;)
Viktigaste å kolla efter enligt mej är om flaket är välbyggt ( om den är kapad ). Knacka gärna och kolla efter sprickor. En del miffon sätter ihop flaket med silicone och spackel och de blir som skit. De ska vara seriöst svetsat om de är något att ha.
Är den o-kapad är de bra att kolla chassinummer å sånt så den inte är papprad, och att den är besiktad före -03 eftersom man efter det datumet inte kunde bygga okapade traktorer längre
Kolla gärna rost i golv, lyft på en matta om de går. Kika lite under är bra också. 240 rostar gärna i skärmarnas bakkant, i hörnen på dörrarna och om de är en av de nyare årsm. så är de ju hål osv för plast och där kan de också bli rost om de inte är svetsat.
Fråga gärna ägaren om växellåderna. En a-traktor ska i regel ha dubbla växellåder. Alternativt så bygger man om originallådan med lägre utväxling. En laglig a-traktor går ju 30 på fullvarv på minst 2:ans växel. Säger ägaren att traktorn är besiktad med enkel låda su ljuger han, och då kan han mycke väl ljuga om annat. Finns ju vissa som bygger skittraktorer och säljer dyrt bara för att tjäna pengar, och då plockar man bort dubbla lådorna efter besiktningen och sätter dit enkel. Sen sätter man dit en varvtalsregulator som spärrar varvet, och då går traktorn bara i 30 men på väldigt låga varv. Du märker de tydligt om motorn bara "rycker" när du försöker varva upp den.
De är dock ganska många traktorer som bara har enkellåda, för dubbla är lite strul. Är dom dåligt ihopbyggda rasar gärna den bakre. Å så kan de ju bli vibrationer om de inte är balanserat dessutom.
Allt dehär med växellåder beror ju på om du ska ha en laglig eller olaglig i och för sig... Men somsagt de är bra att veta om det här med enkellåda ifall ägaren ljuger, antingen är han då okunnig eller försöker luras om han påstår att de ska vara så.
Bara fråga på om de är nåt du undrar över, blev kanske lite luddigt ;)
