Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

När bilen är kall så har bilen normal tomgång, strax under 1000rpm. När man börja köra den så höjs tomgångsvarvtalet succesivt, och landar på olämpliga 3200rpm när motorn kommit upp i arbetstemp. Det går ju att köra så, man slipper ju att gasa utan får helt enkelt justera hastighet med växel och broms, men det är ju inte särskilt roligt. Läste lite och hittade här på forumet en del prat om tomgångsmotorn. Åkte och hämtade en annan på skroten men det blir exakt samma fel med en annan i. Har också rengjort den första ordentligt men det hjälpte inte heller så det verkar inte vara den som strular. Om jag drar ur kontakten på tomgångsmotorn när bilen står med 3200rpm i tomgång så går varvtalet ner, men inte till ursprunget under 1000rpm utan till kanske 1500rpm nånstans. Det går ju inte köra utan kabeln i tomgångsmotorn .. då "stakar" sig motorn vid gaspådrag (högre varvtal).

Nån som kan ha en idé om vad jag ska göra för att lösa det?

/Björn
Hur känns gasen? ´Det är inte så att det är den som hänger sig? Kan vara en idé att rengöra spjällhuset, ifall det kanske är den som kärvar.

Har du kollat felkoder? ´Kan ju ofta hjälpa vid felsökning!
Gasen hänger sig inte .. har inte rengjort spjällhuset.. Spjället verkar öppna och stänga som det ska (Har inte öppnat och tittat in men tror det).

Har inte kollat felkoderna. hmm... har haft en sån här bil förr och kollade koder på den .. hur gjorde man nu igen? Vet ju att det är i den där boxen och flytta stiftet och trycka på knappen .. men sen? och hur nollställer man felkoderna om det nu finns några?

/Björn
Öppna huven, när bilen är igång. Testa gasa med handen på gasspjället. Då känner du tydligt om det går smidigt tilbaka osv. Ang. felkoderna så gör du följande:

Anslut diagnoskabeln till uttag 2 och slå på tändningen. Kontrollfunktion 1 startar då man trycker in knappen en gång i 0,5-1sekund. Dioden blinkar 3 gånger med 3 sekunders intervaller och meddelar på så sätt en tresiffrig felkod.
Koden 1-1-1 betyder, inga fel lagrade.

Nollställning av koderna efter att felen åtgärdats: Tändningen påslagen, tryck in knappen minst 5sekunder. Släpp knappen och vänta tills dioden tänds, tryck in knappen ytterligare 5sekunder. Därefter kan man aktivera kontrollfunkrion 1 igen och se, att koden 1-1-1 visas.
Hej igen!

Hittade en tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ng#p336124 som hjälpte mig till lösningen. Tempsensorn (kall/varm) och lufttempsensorn satt på fel plats tror jag (precis köpt bilen). Switchade dem och bilen går som en klocka. Hoppas det håller i längden :). Den röda sitter nu i motorn och den blåa innan spjället. Så ska det väl va? (så var det inte innan)

/Björn
Jag har haft ett problem med vandrande tomgång och även om den inte gick upp till 3200 rpm så till 1800 rpm emellanåt, samtidigt som tomgången vid kall motor var låg...
Jag löste problemet igår, men jag vet inte vad som gjorde det...

1. tomgångsmotorn har rengjorts tidigare utan resultat, likaså bytte jag oljetempgivaren tidigare utan resultat
2. Sprutade antioxidspray på de kontakter jag såg och som jag fick loss utan att skita ner mig...
3. Detta tror jag på: jag lossade batterikabeln i 10 minuter. Jag har läst någonstans att bilen pga vissa felkoder sätter den i nödläge - går, men inte optimerat. jag tror att detta nollställer datorn, men jag vet inte. Någon som vet kanske kan kommentera detta?

Bilens tomgång var som en dröm efter detta, både kall och varm. Tog 10 minuter...
Henrik69 skrev:Jag har haft ett problem med vandrande tomgång och även om den inte gick upp till 3200 rpm så till 1800 rpm emellanåt, samtidigt som tomgången vid kall motor var låg...
Jag löste problemet igår, men jag vet inte vad som gjorde det...

1. tomgångsmotorn har rengjorts tidigare utan resultat, likaså bytte jag oljetempgivaren tidigare utan resultat
2. Sprutade antioxidspray på de kontakter jag såg och som jag fick loss utan att skita ner mig...
3. Detta tror jag på: jag lossade batterikabeln i 10 minuter. Jag har läst någonstans att bilen pga vissa felkoder sätter den i nödläge - går, men inte optimerat. jag tror att detta nollställer datorn, men jag vet inte. Någon som vet kanske kan kommentera detta?

Bilens tomgång var som en dröm efter detta, både kall och varm. Tog 10 minuter...
När man sprutar antioxidationsmedel på kontakterna så menar jag inte att man ska spruta PÅ dom utan dra isär dom och spruta inuti dom eftersom det är där oxiden finns, på själva kontaktytorna. Det är näst intill omöjligt att få sprayen att tränga in i kontakterna utan att öppna dom eftersom det inte finns någon sådan spray som har sådan penetrerade verkan att det tränger in och gör rent bara av att spreja utanpå/ovanpå kontakterna, utan öppna och spreja in i dom.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]