- ons 09 dec 2009, 20:55
#351556
Halloj!
När bilen är kall så har bilen normal tomgång, strax under 1000rpm. När man börja köra den så höjs tomgångsvarvtalet succesivt, och landar på olämpliga 3200rpm när motorn kommit upp i arbetstemp. Det går ju att köra så, man slipper ju att gasa utan får helt enkelt justera hastighet med växel och broms, men det är ju inte särskilt roligt. Läste lite och hittade här på forumet en del prat om tomgångsmotorn. Åkte och hämtade en annan på skroten men det blir exakt samma fel med en annan i. Har också rengjort den första ordentligt men det hjälpte inte heller så det verkar inte vara den som strular. Om jag drar ur kontakten på tomgångsmotorn när bilen står med 3200rpm i tomgång så går varvtalet ner, men inte till ursprunget under 1000rpm utan till kanske 1500rpm nånstans. Det går ju inte köra utan kabeln i tomgångsmotorn .. då "stakar" sig motorn vid gaspådrag (högre varvtal).
Nån som kan ha en idé om vad jag ska göra för att lösa det?
/Björn
När bilen är kall så har bilen normal tomgång, strax under 1000rpm. När man börja köra den så höjs tomgångsvarvtalet succesivt, och landar på olämpliga 3200rpm när motorn kommit upp i arbetstemp. Det går ju att köra så, man slipper ju att gasa utan får helt enkelt justera hastighet med växel och broms, men det är ju inte särskilt roligt. Läste lite och hittade här på forumet en del prat om tomgångsmotorn. Åkte och hämtade en annan på skroten men det blir exakt samma fel med en annan i. Har också rengjort den första ordentligt men det hjälpte inte heller så det verkar inte vara den som strular. Om jag drar ur kontakten på tomgångsmotorn när bilen står med 3200rpm i tomgång så går varvtalet ner, men inte till ursprunget under 1000rpm utan till kanske 1500rpm nånstans. Det går ju inte köra utan kabeln i tomgångsmotorn .. då "stakar" sig motorn vid gaspådrag (högre varvtal).
Nån som kan ha en idé om vad jag ska göra för att lösa det?
/Björn