Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Völvo
Hejsan,

Helt ny här på forumet och är inte alls van att skruva bilar. Men man måste ju börja nånstans!

En tanke som slagit mig är att stoppa i en d24 i en gammal 240, helst skattebefriad. Jag undrar då hur mycket jobb det är.
Vad är det som behöver göras? Tänker på elsystem, motorfästen, drivlina osv. Vad behövs göras för att regbisiktiga den med diesel?

Att få tag på en överladdad d24 skulle såklart vara mycket roligare. Är det mycket mer arbete?

Tack på förhand.
MVH
av volvodiesel
tjenna. för det första tycker jag att du gör rätt i att kasta i en d24.
först behöver du en motor med växellåda, "vanlig växellåda" passar inte. sen hellst diesel-framvagnsbalken men det går med den som redan är på bilen om man har ett glatt humör. :D
motorfästen till d24.
du behöver också kardan-biten från växellådan till stödlagret.
elen behöver du inte oroa dig för är typ bara en pluskabel till dieselpumpen... :D
av Völvo
Okej, tack för svaret.

Vad säger bilprovningen om det här då? Jag vill att det ska gå besiktiga bilen med d24 i. Helst en veteranare som sagt!
av Vovlo_Henrik
Bilprovningen klagar inte så länge bilen är äldre än -99 och har köldstartsanordning. Kraven de har är att bromsarna ska klara av effekten på den motorn du sätter i och en orginal D24 är inga problem i en 240 :-)-)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Överladdad är väl inte de bästa. D24:erna är inte så värst tåliga, toppen slår sig lätt på dom och vill gärna rasa vid övervarvning

Ofta har en tidigare ägare varit elak mot motorn så den redan har blivit skadad, och då är den extra känslig om man skulle ge på den igen...

Men får du tag på en fräsch, som inte har varit i en epapojkes ägor eller så så är de lugnt ;)
av Steffo B
Du är ju inte heller direkt ensam om att ha fått denna idé! Borde väl finnas några hundra konverteráde bilar i landet vid det här laget? Det finns beskrivningar lite här och var på Internätet om hur man gör. Själv har jag en 245 från 1976 som är reggad med D24, det är inte jag som byggt om den själv. Tror jag ska byta bakaxel på den i sommar, den varvar rätt rejält i 120 nämligen. Ettans växel behövs nästan aldrig och over-driven kan man trycka in vid 55-60 km/h. Men det är jättebra motorer, har mer erfarenhet av de 4- och 5-cylindriga versionerna av samma motor, 4:an satt ju i gamla Golf-dieseln tex.
Lycka till!
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]