Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trinty
Hej,
Jag har fått diverse elfel på min Volvo 460 senaste veckan och hoppas nån här på forumet kan hjälpa med att lösa de.
det är så att motorn stannar under körning specialt vid längre körsträcka och ibland vill den inte starta alls som om battriet är urladdat, efter starthjälp går den en kort stund och sen stannar motorn igen.
Jag bytte fördelarlock, rotor och nytt batteri men ingen reslutat, nu funderar jag på att byta generator men jag är osäker om det är generatorn som är kass.
jag testade diagnosuttaget på uttag 2 och fick följande felkoder:

132
113
313
412
223
efter batteri bytet slockande de flesta felkoder förutom 4-1-2.
Användarvisningsbild
av Koivu
Hej.

Ingen aning med den koden.
Har bara lista på :4-1-3 ...EGR-system (temperatur)
om det kanske hjälper något.

Annars ring Volvo.

//Koivu
Användarvisningsbild
av boostofta
Det beror lite på vad du har för insprutning.

132 Batterispänning
113 Styrenhet eller kortslutenlambdasond
313 Finns ej med i min lista
412 Finns ej med i min lista
223 Signal från tomgångsventil

Har du verkligen kontrollerat rätt???

Kolla över kontaktstycken till insprutning och jordpunkter till styrenhet och insprutare, tänd slutsteg. Vanligt fel

Generatorn är rätt simpel att testa, mät batterispänningen, starta bilen gasa till en stund och mät igen, den ska ligga på i alla fall 13v och upp till lite över 14v beroende på batteriets skick
av vovlo460
Hej!
Förlåt en novis, hur får man veta koderna?

Skulle vilja veta hur man får bort en lysande SRS-lampa efter att ratten varit borttagen.

Har en 460 -94 2,0 GL ...röd :)

/vovlo460
Användarvisningsbild
av boostofta
läs under tips & trix avdelningen på detta forum. Står under rubriken Felkoder.

Det som skiljer är att du använder ett annat uttag.
Minns ej vilket men titta ner i kontakten så ser du snart vilka stift som är anslutna.
stift 2 är till motorn. Du har troligtvis även ett stift för ABS (förutsätter att du har det på en -94) och ett för SRS.
av vovlo460
Tack så mycket, det skall bli spännande att testa och se om det fungerar.
Har skrivit ut pdf'en.

Förlåt mig "trinity" om jag tog över din tråd.

/vovlo460

PS. Har ingen ABS
av vovlo460
Efter att nu testat vilka koder som fanns så fick jag fram i uttag 2:
3-1-3
Och i uttag 7:
2-1-2

Nu var jag så tuff att jag nollställde 2-ans felkod bara för att testa men SRS-lampan lyser iaf.
Under nollställningen så ändrade motorn varvtal (hade igång den) men den återtog varvatel igen efteråt.

Är det läge att ringa Volvo eller vet någon vad detta betyder?
av bjornjon
Pratade med Bilia för jag hade oxå 3-1-3 på uttag två men dom sa att det var nån magnetventil till nån hjälppump så det kan man typ strunta i sa han !

Jag har har fått problem oxå med att bilen bara stannat. Men mitt batteri är helt urladdat så det verkar vara nåt annat fel än ditt kanske. Jag fick kod 1-3-2 (batterispänning) och 3-1-3 (som man kunde strunta i).

Mitt problem började med att SRS-lampan lyst under kortare stunder när man kört. Nu idag så lös den med fast sken och sedan dog bränslemätaren och värmemätaren. Stereon började sedan att förlora ström. Motorn började hacka
och sen stannade den. Efter jag gått hem 10 minuter och hämtat annan bil så startade den av sig själv igen utan hjälp av andra bilen. Men batteriet är fortfarande urladdat. Vad kan ha orsakat detta då?

/Björn

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]