Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan vara bland det konstigaste jag hört!
Att inte våga åka i södra delen av Sverige för att det är några minusgrader ute med en 240?!
240 är Svensk och gjord för Svenska förhållanden, det jag menar är har du en skvätt olja i motorn, glykol i kylaren och bensin i tanken så finns det inte mycket som stoppar den. -10 är det ju under stora delar av norrland i 4-5 månader av året och inget som stoppar en 240!
DÄREMOT så vart jag själv stående efter vägen när den första riktiga kylan kom till mellansverige för någon vecka sen (-16), då hade min bil isbitar i expansionskärlet (vilket jag e helt oskyldig till eftersom jag ägt bilen i endast 3 månader :roll: ) som tur va så hade jag med mig koncentrerad glykol så jag stannade bilen, öppnade expansionskärlet och det rann såklart över en del, fyllde i med ny glykol upp till sträcket, väntade 10 min sen kunde jag åka vidare. Det mina damer å herrar är Svensk kvalitet!

Oroa dig inte, din 240 kommer ta dig många mil till, bara du ger han lite kärlek ibland!
Ang om bilen e bra att köra dagen så kan jag ju säga att jag vill inte möta dig i trafiken, eller någon som kör onykter! tänk på det :???:
av minix
ja var rädd för det samma, fast jag åkte ju inte 25 mil, men fyllde på en flaska k-sprit och kör 50/50 med glykol funkar fin fint även fast topplockspackningen är lite trasi:P

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]