Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av neggard
Förra året justerade jag med någon sorts skruv för att bromsarna skulle ta bättre.
Men nu är det dax för att byta bromsbackar.

Jag har Haynes Verkstadshandbok men får problem när jag skall släppa på den automatiska justeraren.
Minns inte hur det var för jag kommer åt en skruv med en 6-kanstnyckel men den sitter fast.
Är det den jag skall vrida på eller ska den bort för att skruva på en skruv under denna?

Lite senare står det att man skall ta bort 2st plastpluttar som sitter som skydd för att kunna lossa ytterligare 2st skruvar.
Problemet är att jag inte vet vilket verktyg jag skall ha till detta, står något om 6-kantsnyckel men även hylsnyckel.
Tycker inte att något fungerar här.
Användarvisningsbild
av vetten
1: Du måste först ta bort ett "lock" eller en täckskruv för att komma åt justeringen, locket är c:a 12-15mm och har ett hål för in insexnyckel är ej säker på storlek på nyckeln kanske 6mm, innanför hittar du justerskruven också insex 5mm tror jag. Locket kan sitta fastrostat men det brukar lossna med lite våld. Hammare och huggmejsel. Kom ihåg att när du backar tillbaka justerskruven så måste du samtidigt pressa tillbaka kolven, brukar gå med en mejsel eller liknande. Om du inte pressar tillbaka samtidigt så kan justeringen dela sej och då kan det bli problem att få dit den igen.

2: Om du tar bort gummipluggarna som skyddar glidsprintarna till oket så sitter det en skruv där, det kan vara antingen en 7mm insex (ovanlig storlek) eller en Torx T45, kolla noga så att du inte drar sönder. Sen är det bara att skruva ur glidsprintarna och ta loss oket.

Hoppas att du fick lite hjälp av detta :-)-)
av neggard
Skruvade bromsar idag och lyckades med allt tack vara denna hjälp.
ska justera handbromsen imorgon och byta avgassystem.

Ett bra sätt som fungerade för mig att få bort "locket" till justeringen på bromsoket var att ta hjälp av en rörtång.
Nu tycker jag det fungerar bra i alla fall och jag hoppas besiktningspersonalen håller med.
Användarvisningsbild
av vetten
BRA att du fixade det :-)-)
Jag blir alltid glad när mina och alla andras tips kan hjälpa er att fixa problemen som vi alla får någon gång med våra bilar.
Hurra och Tack för detta forum som jag har börjat att uppskatta mer och mer :-O)

HeHe :-(O) :-)-)
Användarvisningsbild
av vetten
Du får ABSOLUT INTE smörja dom med kopparpasta eller liknande för då kommer dom garanterat att kärva fast. Bromscylinderfett borde väl funka, själv brukar jag ha på lite teflonolja, men det kan nog vara hugget som stucket bara det inte är något som kletar :mrgreen:

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]