Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av saxberg
Tja, nu har jag bytt motor i min Volvo 240 till en B230a men den vill inte gå igång.
Jag tog fördelaren från en b21a och satte dit men det ska väll funka?
Motorn går alltså inte runt, bara fläkten, så ström får den väll.. :???:
Jag har bytt startmotor men det var ändå samma sak, jag har testat båda startmotorerna på andra bilar och dom har fungerat klockrent, även motorn ska fungera då jag körde bilen som jag tog motorn ifrån.
Nått tips om vart jag ska börja felsöka?
Prövade att ta en kabel mot stiften på startmotorn men det är bara samma sak så det lär inte vara något glapp vid tändninglåset kan man tycka..

Skulle va mycket tacksam för ideér för mina ä slut.. :(
En film hur den beter sig:

Mvh saxberg
av Arne
Till att börja med att ha en B 21 fördelare i en B 230 är inte att rekommendera, tänkurvan är inte densamma. Kolla så den får gnista och kolla så kamaxeln snurrar då du drar i startmotorn, detta ser du enklast genom att ta loss oljepåfyllningslocket och låta någon vrida på startnyckeln.
Användarvisningsbild
av louksor
Låter som det är dåligt med kompression i motorn.
Sitter kamremmen rätt ?

Ang fördelare från B21 på en B230, så bör det funka bra, så länge du ställer in brytarspetsarna rätt. Det funkar iaf att ha fördelare osv från b230 på en b21.
Men varför har du inte det brytarlösa tändsystemet som sitter på b230, mycket bättre än b21 med brytare.

Du har väl vanlig originalfläkt ? Den drivs av rem och snurrar fläkten som den ser ut att göra så snurrar även vevaxeln i motorn, men frågan är om toppen snurrar.
Gissar på att kamremmen har gått av eller att den hoppat några kugg.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]