Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ur4
Har lyckats ha sönder den lilla ventilen på kylaren som är returen till expansionskärlet (högra sett framifrån). Min undran är om det går att borra upp och använda den andra lilla ventilen (till vänster sett framifrån) på kylaren?

Tacksam för svar.

Christian

Bilen är 92:a med en 1.8L 90Hk motor
av N0RBERG
Har ingen som helst aning ang. din fråga. Men om det verkar omöjligt så får du ju en begagnad kylare från skroten för ca 500kr.
av Ur4
Det är sant att en begagnad kostar en 500 kr men nu var det här en köpt sådan. Känns lite trist att gå och köpa en till bara för att man klantade sig.

Men, tänkte på det, den här slangen är bara till för att cirkulationens skull (annars går inget in eller ut från expansionskärlet) så det borde gå att gänga in en ny tapp i plasten och dra en slang därifrån till expansionskärlet.
av Ur4
Jag lyckades med att borra upp plasten och gänga dit delen som gått sönder. Locktite och silicon sen satt det som ett berg :D .

Och snyggt blev det :wink:

Christian
av Ur4
Hej Norberg,

Ja, nu har jag varit ute och kört några mil och det håller.

Christian
Användarvisningsbild
av Tofulus
Gjorde likadant på min 440 när jag hade sönder den högra plastnippeln, höll så länge jag hade bilen.

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]