Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en Volvo 240 -88 B230K motor. Mellan den mekaniska bränslepumpen och förgasaren finns en svart avlång "tub" som är placerad precis under förgasaren med 3st anslutningar för bränsleslangar. En kommer från bränslepumpen, den andra går via ett litet påhängsbränslefilter in i förgasaren, den 3:e anslutningen ser ut avv vara en bränsleretur till tanken.

Är det någon som vet var detta är för detalj?

Jag får ingen soppa till förgasaren, har bytt bränslepumpen (pumpar fram bränsle vid startmotordrift och även tagit loss denna detalj som sitter emellan och blåst igenom den, det verkar vara öppet och alla håll i den. Trodde först att det var något filter, men hittar den inte i reparationshandboken.
Ångavskiljare. Anslutningen högst upp går till returen, och det är en strypning i den så att en liten del av bränslet går tillbaka hela tiden. Prova att klämma den slangen och se om du får fram bränsle då.
  • För stort hål i strypningen (inte så troligt...)
    Dålig pump.
    Sönderrostat rör på tankarmaturen så pumpen suger luft.
Har du provat om det kommer bränsle direkt ur pumpen?
Tack för era svar!

Ringde Volvo i Måndags som sa att det var en ångavskiljare men det fanns inte längre att få tag på. Fick rådet att koppla förbi den, och då fungerade den biten. Sedan var det halvkassa tändkablar, rotor och fördelarlock som byttes ut och nu fungerar den igen. Kan bli problem under heta sommardagar.

Jag bytte pumpen och fick samma flöde ut från den som innan, men det kom ingenting i slangen efter bränslefiltret, som för övrigt bara var halvfullt. Innan jag ringde Volvo så provade jag att nypa returslangen och motorn hostade till lite extra, men inte märkbart (?!)

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]