Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Limpo
Hej !
Jag behöver ny startmotor men jag undrar om det passar med en från Biltema för det skiljer en 1000-lapp ungefär i pris. Det står på Biltemas sida att den passar till Volvo 100-, 200-, 300-, 700- och 900-serien med B18, B20, B30, B19, B21, B23, B200 och B230 motorer. I min 460 sitter det en B20F-motor. På bilden på nätet verkar den ju se likadan ut men man vet ju inte. Vore hemskt snällt om det var någon som kunde svara på detta sen undrar jag om det är besvärligt att byta startmotor.

Tack på förhand från Tommy
av Rådlös
Motorerna i 400-serien är Renault-motorer, om jag har förstått det rätt (?)
Dom motorer som Biltema räknar upp är alla, vad jag kan se, Volvos egna rödmålade gjutjärnsmotorer.
Jag kan ha fel, men det finns säkert andra som vet exakt. Men grundtipset är att en Biltema-startmotor inte utan vidare passar.
Har du prövat med skroten?
Användarvisningsbild
av vetten
Hej, nej det är inte samma startmotor i 400-serien som i många andra volvosar, den som biltema säljer passar inte till 400:an, du kan köpa en utbytesstartmotor hos volvo för sådär 2000:- så till själva bytet, ja det är ju inte dirrekt lätt att byta den eftersom den sitter under grenröret på motorn, det är ganska trångt och ibland svåråtkommligt, det mesta gör man underifrån, men med rätt verktyg och en reparationshandbok bör du klara av bytet, var glad att det inte är på en 480 som du ska byta, har själv en sån och har gjort det jobbet där så jag vet. Lycka till
vetten
av niklas
Köpte min start motor till 460 för 500 kr på skroten renoverad o klar inte så dyrt.. Men bytet kostade många svordommar...'

Lycka till

Istället för polering och lackskydd vart[…]

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]